ANALISIS PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA BARU TERHADAP POLA INTERAKSI SOSIAL ANAK DI KABUPATEN SUKOHARJO

Agus Efendi, Puwani Indri Astuti, Nuryani Tri Rahayu

Abstract

This study aims at analyzing and describing the use of digital media by elementary school students, the pattern of social interaction of the students and the influence of new media use on the students’ social ability. This research is explanative and has causal correlation with survey method using main instrument of questionnaire. The population covers students aged 8-12 years of elementary school students of Sukoharjo regency with total number 11.263 children fromn 554 elementary schools. The sample size is 80 students. The results showed that the rate of use of new media among the children was in the medium category (1.89), and social interaction in high category (2.45). The assumption which states that the higher the use of new media the social interaction of children tends to be lower is acceptable. It was proved with a correlation coefficient of 0.54 at degrees of freedom 0.05 or 95% confidence level.

Keywords

digital media; social interaction; sociability; elementary school students

Full Text:

PDF

References

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

Budiman. 2016. Makalah Pengaruh Sosial Media Terhadap Interaksi Sosial Masyarakat. http:// www.c3budiman.lol/2016/06/14/makalah-pengaruh-sosial-media-terhadap-interaksi-sosial-masyarakat/?i=1 diakses 24 Oktober 2016, 15:44 WIB.

Effendy, Onong Uchyana. 2000. Ilmu, Teori, dan Filsafat Komunikasi.Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Irwanto, dkk. 1996. Psikologi Umum: Buku Panduan Mahasiswa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kompasiana. 2010. Memahami Istilah-Istilah Baru New Media. http://new-media.kompasiana. com/2010/02/05/memahami-istilah-media-baru-new-media/

Littlejohn, Stephen W. 1999. Theories of Human Communication. 6th Edition. Belmont CA: Wadsworth Publishing Company.

Mahboob Rabbani, et al. 2015. Impact of Social Networking Websites on Students learning. New Media and Mass Communication ISSN 2224-3267 (Paper) ISSN 2224-3275 (Online). Vol.44, 2015. www.iiste.org. Diakses tanggal 28 Januari 2016 pukul 13:56 WIB

Mc Quail, Denis. 2006. Teori Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Alih bahasa oleh Agus Dharma dan Aminudin Ram. Jakarta: Erlangga.

Nunik. 2013. Peningkatan Kemampuan Interaksi Sosial Anak Melalui Metode Kerja Kelompok Pada Kelompok B Tk Anata Pura Petimbe. Skripsi. Program Studi PG PAUD, Jurusan Ilmu Pendidikan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako, No. Stambuk: A 451 09 041.

Pramiyanti, Alila. Idola Perdini Putri. Reni Nureni. 2014.Motif Remaja Dalam Menggunakan Media Baru (Studi Pada Remaja di Daerah Sub-Urban Kota Bandung). Jurnal KomuniTi, Vol. VI, No. 2 September 2014. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/ handle/11617/5876/1KomuniTi.Volume20VI No.20 September 2014.pdf sequence=1. Diakes 12 Okt 2016 pukul 15.05

Rahayu, Nuryani Tri. 2009. Tayangan Hiburan TV dan Penerimaan Budaya Pop. Jurnal Ilmiah SCRIPTURA. Surabaya: Jurusan Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Petra.

Ririhirawati, Dyan. 2014. Pengaruh Metode Kerja Kelompok terhadap Kemampuan Interaksi anak TK Al-Falah Punggong Kabupaten Mojokerto. Sociodev. Jurnal S.1 Sosiatri Vol3 No.3 November 2014. http://jurnafis.untan.ac.id. Diakses 19 Oktober, 16:12 WIB.

Sari Lisdian Andarbeni dan Elisabeth Christiana. 2013. Study on The ability of Social Interaction In A Group Of Children Activities Project Method in Tk Plus Al-Falah Pungging Mojokerto. Jurnal BK Unesa. Volume 04 Nomor 01 Tahun 2013. 285-292.

Setyani, Novia Ika. 2013. Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Komunikasi bagi Komunitas (Studi Deskriptif Kualitatif Penggunaan Media Sosial Twitter, Facebook, dan Blog sebagai Sarana Komunikasi bagi Komunitas Akademi Berbagi Surakarta). Jurnal Komunikasi. abdul Kahar. https://abdulkaharkimia. files.wordpress.com/2013/12/jurnal-novia-ika.pdf.

Singarimbun, Masri dan Sofian Effendi. 1995. Metode Penelitian Survei. Jakarta:. Pustaka LP3ES Indonesia.

Soekanto, Soerjono. 2001. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Teresa Orange dan Louis O’flynn. 2005. The media diet for kids. New York : David McCay.

YPMA. 2010. Kidia; Kritisi Media untuk Anak. No. 25 Edisi Oktober–November 2010. Jakarta: Yayasan Pengembangan Media Anak kerja sama dengan UNICEF.

Article Level Metrics

Refbacks

  • There are currently no refbacks.