DETERMINAN KREATIVITAS GURU SEKOLAH DASAR PASCA PENDIDIKAN DAN LATIHAN PROFESI GURU

Slameto Slameto(1*)

(1) Universitas Presiden
(*) Corresponding Author

Abstract

The 112 Semarang State University Rayon 2017 held 6 stages ofTPET (Teacher Professional Education and Training which eachstage consistsof 6 classes) for elementary school teachers. One ofthe goals is toincrease the creativity of theparticipants. Theproblem in this study ishow effective is TPET in increasing teachercreativity? Given that thereare many factors that influence teachercreativity as a manifestation of thesuccess of the TPET, in themanagement of education and training, one ofthe determiningfactors needs to be chosen; which in this study is limitedto theinternal factors of the teacher in question, namely: (1)independence, (2) teacher's understanding and (3) teacherdiscipline after theTPET. The next problem, among others:independence, Teacher's understanding and (3) discipline, whichfactors determine the effectiveness ofTPETin increasing teachercreativity? Data was collected with a rating scale that has beentested valid and reliable.TPETis effective in shaping teachercreativity. There is only 1 predictor variable, namely teachingdiscipline which is a determinant of teacher creativity. Teacherdiscipline influences (positive and significant) on teacher creativityby 35.80%. Both variables: understanding and independence areexcluded from this model.

Keywords

kreativitas; kemandirian; pemahaman dan disiplin guru;

Full Text:

PDF

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. 2002. A taxonomi f learning teaching and assessing: A revision of blooms taxonomy educational

Bunda Ranis, 2013, Kenapa Guru Harus Kreatif Dalam Mengajar?, https://bimba-aiueo.com/kenapa-guru-harus-kreatif-dalam-mengajar/

Caesar, F. T. 2014. Kreativitas Guru SD Dan Kuasa Kurikulum Dalam Penerapan Kurikulum 2013. Jurnal Mahasiswa Sosiologi, 2(2).

Conny R.Semiawan. 2009. Memupuk Bakat dan Kreativitas Siswa Sekolah Menegah. Jakarta: Gramedia.

Hurlock, EB. 1999. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih Bahasa: Istiwidayanti dan Soedjarwo. Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga

Kartini dan Dali Gulo. 1987 Kamus Psikologi. Bandung: CV. Pionir Jaya,.

Markhamah, M., & Muhibbin, A. 2017. Pembinaan Disiplin Kerja Guru SD Negeri Cengklik II Surakarta. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Meta. 2013. Kegiatan Belajar yang Kreatif.http://metamelinarani.blogsp

Mulyasa, E. 2006. Menjadi guru profesional: menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan, Bandung: Remaja Rosdakarya

Nawawi.H 1990. Metode Penelitian Bidang Sosial, Yoyakarta: Gajah Mada University Press.

Nurhasriyoni, 2018. Pentingnya Menjadi Guru Kreatif Dalam Proses Belajar Mengajar. Http://Www.Tanjungpinangpos.Co.Id/Pentingnya-Menjadi-Guru

Degun, M Save. 2000. Kamus Besar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: LPPKN

Utami Munandar, 2002. Kreatif dan Keberbakatan, Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat, Gramedia Pustaka Jakarta,.

Nurhasriyoni, 2018. Pentingnya Menjadi Guru Kreatif Dalam Proses Belajar Mengajar.http://www.tanjungpinangpos.co.id/pentingnya-menjadi-guru-kreatif-dalam-proses-belajar-mengajar/

Polya, G., 1973, How To Solve It, Second Edition, Princeton University Press, Princeton, New Jersey.

Rijal, A. 2016,. Anggota DPR Mesir menyebut cadar tradisi Yahudi, bukan Islam. Tempo. https://m.tempo.co/read/news/2016/03/10/.

Sari, R. K. Tth. Mengembangkan Kemampuan Mengenal Warna Melalui Permainan Gelembung Warna Pada Anak Paud" Tunas Harapan Bangsa" Tahun Pelajaran 2014/2015.

Siswanto B Sastrohadiwiryo, 2002. Manajemen Tenaga Kerja Indonesia, PT. Bumi Aksara Jakarta.

Soedijarto, 1989. Pendidikan Sebagai Sarana Reformasi Mental Dalam Upaya Pembangunan Bangsa, Jakarta: Balai Pustaka

Susanty, A., & Baskoro, S. W. 2013. Pengaruh Motivasi Kerja dan Gaya Kepemimpinan terhadap Disiplin Kerja Serta Dampaknya pada Kinerja Karyawan (Studi Kasus pada PT. PLN (Persero) Apd Semarang. J@ ti Undip: Jurnal Teknik Industri, 7(2), 77-84.

Sutari Imam Barnadib. 1982. Pengantar Ilmu Mendidik Anak-anak. Yogyakarta: Institut Press IKIP Yogyakarta

Syata, W. M. 2018. Pengaruh Penggunaan Multimedia Dan Kreatifitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Peserta Didik Pada Jurusan IPS SMA Negeri 5 Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Winkel. 1984. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia

Article Metrics

Abstract view(s): 539 time(s)
PDF: 462 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.