Keterampilan Dasar Mengajar Dalam Pembelajaranmatematika di SMP

Dini Kristiana, A. Muhibbin

DOI: https://doi.org/10.23917/jmp.v13i2.7488

Abstract

This study aims to describe (1) the skills of teachers in preliminary activities, (2) the
skills of teachers in the core activities, and (3) the skills of teachers in closing activities
in learning mathematics in class VIII students at SMP Negeri 2 Gatak Sukoharja. This
type of research is a qualitative descriptive study with an ethnographic approach.
Data collection techniques are interviews, observation, and documentation. The
validity of the research uses data source triangulation and triangulation techniques
or data collection methods. Data analysis in this study is interactive. Researchers
obtained three findings, namely (1) Planning the basic teaching skills of teachers
in mathematics learning beginning with the readiness of the teacher in preparing
learning tools, media, and teaching materials to be used, (2) Through clear vision,
mission and goals the school makes programs that prioritize basic teaching skills for
teachers and prospective teachers later, (3) Basic skills of teaching the whole teacher
are good.

Keywords

Teaching Basic Skills; Mathematics Learning

Full Text:

PDF

References

Alita, Dea. 2014. Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Guru SMA Di Pontianak Berdasarkan

Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Vol. 1 No. 1

Cori Lisdiana 2012.“Analisis Keterampilan Dasar Guru Dalam Pembelajaran Mata Pelajaran Sosiologi” jurnal pendidikan sosiologi universitas Tanjungpura Pontianak. Online 8 Januari 2018

Diah, Anita. 2015. Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Pembelajaran Mikro (Studi Kasus pada Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP UNS Tahun akademik 2012/2013. Jurnal Pendidikan Vol. 3 No. 4

Fadllan, Andi. 2010. Strategy in Improving Prospective Teachers’ Skills in Implementing ActiveLearning through MEI (Modelling, Engaging, and Integrating). Jurnal Pendidikan dasar Vol. 1 No. 1

Feronita, Ana. 2015. Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Kasus Tentang Persepsi Siswa Pada Mata Pelajaran Surat Menyurat Kelas X Jurusan Administrasi Perkantoran Di Smk Palebon Semarang). Economic Education Analysis Journal Volume 4 No.2

Ismail, Sumarno. 2015. Membentuk Penguasaan Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Peserta PPL-1 Dalam Bimbingan Latihan Mengajar Melalui Lesson Study. Jurnal Pendidikan volume VIII Nomor 1

Jihat, Asep & haris, Abdul. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi

Miles, B. Mathew dan Michael Huberman.1992. Analisis Data Kualitatif (Buku Sumber tentang Metode-Metode Baru). Jakarta: UIP.

Mantja, W. 2005. Etnografi Desain Penelitian Kualitatif dan Manajemen Pendidikan. Malang: Wineka Media.

Mulyatun.2014. Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Calon Guru Kimia (Studi Pada Praktik Pengalaman Lapangan Mahasiswa Tadris Kimia). Jurnal phenomenon Vol. 4 No 1

Moh.Uzer usman. 2007. Menjadi guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moelong, Lexy J. 2004. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Patmiar. 2014. “ Investigasi Keterampilan Dasar Mengajar Guru Matematika Yang Bersertifikasi Ditinjau Dari Jalur Sertifikasi. Prosiding Seminar Nasional.Vol 1. No 1

Ramli. 2011.Hasil Belajar Bahasa Inggris Dan Keterampilan Guru Dalam Mengajar. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Vol.12 No. 1 Hal. 68-85

Rusman. 2012. Belajar Dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta

Saragih, A. Hasan. 2008. Kompetensi Minimal Seorang Guru Dalam Mengajar. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED Vol. 5 No. 1

Safitri, Eka. 2016. Teachers Teaching Skills and Student Learning Motivation as a Determinant of the Learning Outcomes. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran Volume 1, nomor 1, Agustus 2016 halaman 152 - 162

Sugiyono, dkk. 2008. Kamus Besar Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Sutama. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Surakarta: Fairuz Media.

Zulfanidar. 2016. keterampilan guru membimbing diskusi kelompok kecil di sd negeri garot aceh besar. Jurnal Pendidikan vol. 1 No. 1

Article Metrics

Abstract view(s): 18 time(s)
PDF: 36 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.