PENERAPAN PENDEKATAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA POKOK BAHASAN KONDUKTOR DAN ISOLATOR PANAS
Suansah Suansah(1*)(1) 
(*) Corresponding Author
Abstract
approach. The method used is Classroom Action Research (PTK), which starts from the action
planning, action, observation, refl ection and then make plans for improvement that are used in
the next cycle. This research is conducted in two cycles. Overall the action is performed in the
fi rst cycle and the second directed to bring science process skills (KPS) students, especially in
the aspect of observation. The analysis showed that students’ prior learning process skills are
still low with an average score of 5.40 KPS. Skills of students in the observation process after
learning has increased very signifi cantly. In the fi rst cycle of PPP Observation of students
categorized quite skilled with the percentage of 60 %. In the second cycle becomes skilled
category with the percentage 86.66 %. In cycle it, an average score of KPS students pretest in
posttest scores are 5.40 and 7.13. In the second cycle an average score of 7.30 KPS in pretest
and posttest score are of 9.03.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cartono. 2007. Metode dan Pendekatan dalam Pembelajaran Sains. Bandung: PPS UPI
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Dasar Mata Pelajaran IPA
SD/ MI. Jakarta: Depdiknas.
Depdiknas. 2004. Kurikulum Berbasis Kompetensi Sekolah Dasar Mata Pelajaran IPA SD/
MI. Jakarta: Depdiknas.
Hamalik, Oemar. 2007. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara
Nurhayati, H. (2003). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan
Penerapan Pendekatan Inkuiri Untuk Meningkatkan ...
Keterampilan Proses. Skripsi UPI Bandung: Tidak diterbitkan
.
Mulyasa, E. 2008. Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan
Menyenangkan). Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Mutiarawati, Ika (2006). Pendekatan Inkuiri Dalam Pembelajaran Konsep Gaya Gesekan
Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Skripsi UPI Bandung. Tidak diterbitkan.
Samatowa, Usman. 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA di Sekolah Dasar. Jakarta:
Depdiknas Dikjen Dikti
Wulansari, Sri. 2006. Penerapan Pendekatan Inkuiri Untuk Meningkatkan
Kompetensi Siswa Dalam Pembelajaran Sains Di Kelas VI SDN Cigagak Kecamatan Cibiru
Kota Bandung. Skripsi UPI Bandung. Tidak diterbitkan
Sardjono. 2000. Permasalahan Pendidikan MIPA di Sekolah dan Upaya Pemecahannya.
Makalah pada Seminar Nasional MIPA. FPMIPA UM Malang
Article Metrics
Abstract view(s): 869 time(s)PDF: 780 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.