MEMAHAMI PENTINGNYA MENJAGA ASUPAN MAKANAN SEHAT DENGAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE TiIPE NUMBER HEAD TOGETHER (NHT)

Dwiba Elisa(1*), Siti Alimah(2), Sri Sulistiyorini(3)

(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Neger Semarang
(3) Universitas Negeri Semarang
(*) Corresponding Author

Abstract

The purpose of this study was to improve the activity and cognitive learning outcomes of students using the NumberT Together Learning Model (NHT) Cooperative. The research methodology used is quantitative pre-experimental research with research design using a one-time case study. The data obtained in this study were data from pretest and posttest. The data analyzed to see the score of the test results. Then the test results are calculated on average and calculate the N-Gain between the pretest and posttest. The learning process using cooperative learning model Number Head Together (NHT) seen from the results of pretest 67.142 and posttest results 77.142 shows a 10% increase in student learning outcomes in the medium category with N-Gain value 0.304. While based on the results of the learning done, the cooperative learning model Number Head Together (NHT) increases student learning activities by 30% from 55% to 85%.

Keywords

Cooperative, NHT, Learning, Activity, Outcomes

Full Text:

PDF

References

Destiyandani Era, Tri Nova Hasti Yunianta, Helti Lygia Mampouw. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Number Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viia Smp Negeri 2 Tuntang Pada Materi Segitiga. Journal Satya Widya, Vol. 32, No.2. Hlm.65 – 78.

Fitriyah, Ali Mutadlo, Rini Warti. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MAN Model Kota Jambi. Jurnal Pelangi. Vol. 9 No. 2 Hlm. 108-112.

Jumiati, Martala Sari, Dian Akmalia. (2011). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Numbereds Heads Together (Nht) Pada Materi Gerak Tumbuhan Di Kelas Viii Smp Sei Putih Kampar. Journal Lectura Vol. 02. No. 02.

Harfini, Charles Kapile, dan Imran. (2013). Penggunaan Alat Peraga Pada Pelajaran Ips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Al-Khairaat Tomoli Selatan. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 3 No. 3 ISSN 2354-614X.

Mulyana, Mutia A, Nurdinah H. Asep K.J. (2016). Penerapan Model Kooperatif Tipe Number Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kenampakan Alam Dan Sosial Budaya. Jurnal Pena Ilmiah. Vol. 1 No. 1.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Kurikulm 2013, h. 3-4.

Sugiartii, Gusti Ayu, Nyoman Dantes, I Made Candi. (2015). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Media Gambar Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas Vi Slb Negeri Gianyar. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. Vol. 5, No. 1.

Yusuf, Mochamad. (2018). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Berbasis Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sd Ditinjau Dari Kemampuan Akademik. Journal Pendidikan Pedagogia. ISSN 2089-3833 (print) | ISSN 2548-2254.

Wahyuningsih D, Singgih Murwani. (2015). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Biologi melalui Implementasi Model Numbered Head Together pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Yogyakarta. Jurnal Pendiidkan Matematika dan Sains. Vol. 3, No. 1.

Widodo, Lusi Widayanti. (2013). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siwa Dengan Metode Problem Based Learning pada siswa kelas VIIA Mts Negeri Donomulyo Kulon Progo. Jurnal Fisika Indonesia. Vol. XVII, No. 49, ISSN : 1410-2994.

Article Metrics

Abstract view(s): 961 time(s)
PDF: 649 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.