KEBAKARAN HUTAN DAN LAHAN PERSPEKTIF ETIKA LINGKUNGAN

Ahsanul Buduri Agustiar(1*), Mustajib Mustajib(2), Fadlilatul Amin(3), Ahmad Fauzan Hidayatullah(4),

(1) Pendidikan Biologi, Fakultas Sains dan Teknologi, Jl. Walisongo No. 3-5, Semarang, 50185
(2) Pendidikan Biologi, Fakultas Sains dan Teknologi, Jl. Walisongo No. 3-5, Semarang, 50185
(3) 
(4) Fakultas Sains dan Teknologi, Jl. Walisongo No. 3-5, Semarang, 50185
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.23917/profetika.v20i2.9949

Abstract

Abstract: The views of nature created for human prosperity to make exploration of natural resources increasingly often. Forest fire one of the exact sizes caused by certain non-responsible people, the forest of the jungle occurring in Kalimantan and Sumatra has very impact on ecosystem, social and economy. In this journal, will be studied by the problem of forest fire banded from the aspects of the fire forest that is the same as the effect of the efficiency of the environment of nation is anthropocentrism and biocentrism in which the two expositors are not contradicted associated with exploits to the khalifate fil fil. This journal uses the method of religious prevention using journals, scientific and third articles, from the two paradigms about the ethical theory of environmental studies will result in the right perspective in this era of human relationships with nature, so that people's perspective, in general, can change and can take advantage of this nature according to the portion. Because in the Quran has been explained that some of the damage that the earth is in the earth & derived from the human being.


Abstrak: Pandangan mengenai alam  yang diciptakan untuk kesejahteraan manusia membuat eksplorasi terhadap alam semakin sering terjadi. Kebakaran hutan salah satu contoh yang disebabkan oleh oknum-oknum tertentu yang tidak bertanggung jawab. Kebakaran hutan yang terjadi di kalimantan dan sumatra sangat berdampak pada ekosistem, sosial maupun ekonomi. Dalam jurnal ini, akan dikaji masalah kebakaran hutan yang dipandangi dari aspek teori etika lingkungan yaitu Antroposentrisme serta Biosentrisme dimana dua pandangan tersebut saling bertentangan terkait dengan eksploitasi yang tidak semestinya dilakukan oleh manusia sebagai kholifatul fil Ard. Jurnal ini menggunakan metode telaah pustaka menggunakan jurnal, artikel ilmiah dan skripsi. Dari kedua paradigma tentang teori etika lingkungan kajian ini akan menghasilkan perspektif yang tepat  di era ini mengenai hubungan manusia dengan alam, sehingga perspektif masyarakat pada umumnya dapat berubah dan dapat memanfaatkan alam ini sesuai porsinya. Karena Dalam al-Qur’an telah dijelaskan bahwa sebagian kerusakan yang ada dimuka bumi berasal dari manusia.

Keywords

Forest fire, efficiency of the environment, environment

Full Text:

PDF

References

Abdillah, J. (2014). DEKONSTRUKSI TAFSIR ANTROPOSENTRISME: Telaah Ayat-Ayat Berwawasan Lingkungan. Kalam, 8(1), 65. https://doi.org/10.24042/klm.v8i1.168

Agazzi, E. (2016). The issue of anthropocentrism in ethics. Bioethics Update, 2(2), 81–95. https://doi.org/10.1016/j.bioet.2016.05.006

BNPB, G. (2014). Karhutla Riau, Ini Pembakaran Bukan Kebakaran. In Gema BNPB (Vol. 5).

Caciuc, V.-T. (2014). Ecocentric Reflections on the Realization of Environmental Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 137, 93–99. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.258

Deislie, K. (2010). Makna Filsafat Tentang Lingkungan dan Arti Penting Filsafat Lingkungan.

Dharmika, I. B., Indonesia, U. H., Sangalangit, J., Daya, S., & Hutan, A. (n.d.). Dalam Pengelolaan Hutan. 9–17.

Flannigan, M. D., Amiro, B. D., Logan, K. A., Stocks, B. J., & Wotton, B. M. (2006). Forest fires and climate change in the 21ST century. Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, 11(4), 847–859. https://doi.org/10.1007/s11027-005-9020-7

Lisnawati, Y., Abdussalam, A., & Wibisana, W. (2015). Konsep Khalīfah Dalam Al-Qur`Ᾱn Dan Implikasinya Terhadap Tujuan Pendidikan Islam (Studi Maudu’I Terhadap Konsep Khalīfah Dalam Tafsir Al-Misbah). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 2(1), 47. https://doi.org/10.17509/t.v2i1.3377

Margoni, F., & Surian, L. (2017). The emergence of sensitivity to biocentric intentions in preschool children. Journal of Environmental Psychology, 52, 37–42. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2017.05.005

Muthoifin. (2019). Shariah Hotel and Mission Religion in Surakarta Indonesia. Humanities & Social Sciences Reviews, 7(4), 973–979. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.74133

Muthoifin, & Nuha. (2016). the Optimization of Local Autonomy Politic for Nation Progress and Synergetic on Islamic Perspective. The 4th University Research Coloquium 2016, 72–79. Retrieved from https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/7679

Rasyid, F. (2014). Permasalahan dan Dampak Kebakaran Hutan. (4), 47–59.

Rusmadi, R. (2016). Ecosophy Islam: Studi Tematis-Kontekstual Nilai-Nilai Etika Lingkungan Dalam Islam. Smart, 2(2), 237. https://doi.org/10.18784/smart.v2i2.391

Sosial, F. I., & Malang, U. N. (n.d.). Paradigma perlindungan lingkungan hidup.

Sterba, J. (2000). Biocentrism and Human Health. Ethics and the Environment, 5(2), 271–284. https://doi.org/10.1016/s1085-6633(00)00032-2

Utomo, H. F. S. (2019). Liputan 6. 2019. Cari Solusi Kebakaran Hutan Amazon, Brasil Gelar Pertemuan Amerika Selatan. 6 News. 29 September.

Wijaya, A. (2017). WRI Indonesia. 2017. 6 Tahun Sejak Moratorium, Data Satelit Menunjukkan Hutan Tropis Indonesia Tetap Terancam. WRI Indonesia. 24 Mei.

Wijayanti, A. (2015). Cara Amerika Mengelola Kebakaran Hutan.

Article Metrics

Abstract view(s): 7025 time(s)
PDF: 12560 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.