Local Tax Revenue Before and After The Implementation of Online Local Tax Monitoring to Increase The Local Government Revenue (PAD) of Surakarta

Muhammad Abdul Aris(1*), Arlinda Wijayanti(2), Ilham Nuryana Fatchan(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(3) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract

Local governments are given the authority to manage their regional finances independently. One area that provides the biggest contribution in Local Revenue is local tax. For that reason, the regional government, especially the city of Surakarta, seeks to increase tax revenue, one of which is by implementing an online-based local tax monitoring system on regional self-assessment taxes. The purpose of this study was to analyze the differences in regional tax revenue before and after the implementation of online-based local tax monitoring in the context of increasing Surakarta City's Original Regional Revenue. The data in this study are secondary and primary data, secondary data including realization data and hotel tax targets, restaurant tax, and parking tax during the period October 2016-September 2018 which amounted to 24 data obtained from BPPKAD Surakarta City and primary data obtained from the results interview at BPPKAD Surakarta City. The analysis technique used to analyze data is descriptive statistics, and willcoxon signed rank test, using SPSS (Statistical Product and Service Solutions) tools. The results showed that by using the Wilcoxon signed rank test there were differences in tax revenues on hotel taxes, restaurant taxes, and parking taxes before and after the implementation of this online-based regional tax monitoring, sequentially 0.004< 0.05, 0.002< 0.05, and 0.002< 0.05. The implementation of monitoring went quite well, as evidenced by the potential for tax leaks to be minimized which would automatically have an impact in increasing the original revenue of the city of Surakrta.

Full Text:

PDF

References

Albi, Ichwan, Imam Suyadi dan Sri Sulasmiyati. 2016. “Evaluasi Pelaksanaan Pemeriksaan Pajak Restoran Sebagai Upaya Optimalisasi Penerimaan Pajak Restoran Kota Administrasi Jakarta Barat”. Jurnal Perpajakan. Vol 11 No 1 2016. Hal 1-9.

Arkea, Siti Nurlaela, dan R Dewi. “Efektivitas dan Kontribusi Pajak Hotel dan Restoran Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Karanganyar”. Jurnal Ekonomi Paradigma. Vol 19 No. 2 02 Agustus 2017 – Januari 2018. Hal 61-67.

Halim, Abdul. 2001. Manajemen Keuangan Daerah. Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan (UPP) AMP YKPN.

Leliya dan Fifi Afiyah.2016 .“Efektivitas Sistem Pembayaran Pajak Daerah Online dalam Peningkatan Pendapatan Daerah Kota Cirebon”.Jurnal Al-Mustashfa.Vol. 4 No 2, 2016. Hal 158-177.

Mea, Frangky Martinus, Vicky V. J. Panelewen dan Arie D. P. Mirah. 2017 .“Anlisis Pajak Daerah Terhadap Peningkatan Pendapatan Aset Daerah Di Kabupaten Minahasa”.Agri-Sosio ekonomi Unsrat.Vol.13 No. 12A Juli 2017. Hal 232-334.

Mujiyati dan Abdul Aris. 2016. Inti Perpajakan Indonesia. Edisi Kesatu. Cetakan Pertama. Surakarta: Muhammadiyah Surakarta Press.

Peraturan Daerah. Peraturan Daerah Kota Surakarta Nomor 4 Tahun 2011 tentang Pajak Daerah. Sekretariat Daerah. Surakarta.

Peraturan Daerah. Peraturan Daerah Kota Surakarta Nomor 11 Tahun 2018 tentang Pajak Daerah. Sekretariat Daerah. Surakarta.

Peraturan Daerah. Peraturan Daerah Kota Surakarta Nomor 10 Tahun 2016 tentang Pembentukan dan Susunan Perangkat Daerah Kota Surakarta. Surakarta.

Peraturan Walikota. Peraturan Walikota Kota Surakarta Nomor 21 Tahun 2017 tentang Tata Cara Pelaksanaan Sistem Secara Online Atas Data Transaksi Usaha Wajib Pajak Dalam Rangka Pengawasan Pembayaran Pajak Daerah. Surakarta.

Peraturan Walikota. Peraturan Walikota Kota Surakarta Nomor 33 Tahun 2013 tentang Pedoman Pelaksanaan Pajak Hotel.Sekretariat Kota Surakarta. Surakarta.

Peraturan Walikota. Peraturan Walikota Kota Surakarta Nomor 34 Tahun 2013 tentang Pedoma Pelaksanaan Pajak Restoran.Sekretariat Kota Surakarta. Surakarta.

Peraturan Walikota. Peraturan Kota Surakarta Nomor 15A Tahun 2014 tentang Pedoman Pelaksanaan Pajak Parkir.Sekretariat Kota Surakarta. Surakarta.

Peraturan Walikota. Peraturan Walikota Surakarta Nomor 27-C Tahun 2016 tentang Kedudukan, Susunan Organisasi, Tugas, Fungis, dan Tata Kerja Perangkat Daerah Kota Surakarta. Surakarta.

Putri, Roro Bella Ayu Wandani Prasetio, Srikandi Kumadji, dan Agung Darono. “Analisis Penerimaan Pajak Hotel, Pajak Restoran, Pajak Hiburan Sebagai Sumber Pendapatan Asli Daerah (Studi Pada Dinas Pendapatan Daerah Kota Malang)” Jurnal Perpajakan. Vol 3 No. 1 Desember 2018. Hal 1-8.

Rawadani, Aji Rifqi dan Fidiana.2018 .“Pendapatan Asli Daerah Kota Surabaya Sebelum dan Sesudah Sistem Pajak Online”.Jurnal Ekonomi. Vol. XXIII No. 03 November 2018. Hal 272-289.

Republik Indonesia.Undang-undang Nomor 28 Tahun 2009 tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Sekretariat Negara. Jakarta.

Suardani, Ni luh Putu Riska, Gusti Ayu Purnamawati dan Putu Sukma Kurniawan.2017

.“Efektivitas Pelaksanaan Monitoring Pajak Daerah Berbasis Sistem Informasi pada Industri Perhotelan di Kabupaten Buleleng”.E-jurnal Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha.Vol. 8 No 2, 2017.

Sugiyono. 2017. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D”. Bandung: Alfabeta.

Sutedi, Adrian. 2009. Implikasi Hukum Atas Sumber Pembiayaan Daerah Dalam Rangka Kerangka Otonomi Daerah. Jakarta: Sinar Grafika.

Wiyono, Gendro. 2011. “ Merancang Penelitian Bisnis dengan Alat Analisis SPSS 17.0 & SmartPLS 2.0”. Edisi Pertama. Cetakan Pertama. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Article Metrics

Abstract view(s): 612 time(s)
PDF: 638 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.