Identification of Prosocial Behaviour and Religious Values through Habituation Method at RA Kusuma Dewi

Fatimah Nur Yuliawati(1*), Leni Alifa Putri(2), Nur Fauziyah(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(3) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract

In this current era, many children do not understand and unfamiliar with prosocial behaviour according to the beliefs of their own religion. There are still many children who have not been able to internalize teir religion values in everyday life. The purpose of this study to develop prosocial behaviour and increase faith through the habit of worship which is carried out every Friday. The method of research is a qualitative approach using interview, observation, and documentation methods. The result of this research is habituation act, every Friday it is carried out through sharing activities and the practice of prayer together can develop prosocial behaviour and increase religious values in early childhood in accordance with the Child Development Achievement Level Standards (STPPA).

Keywords

Prosocial Behavior; Religious Values; Habituation Methods

Full Text:

PDF

References

Anak, P. P., Kanak-Kanak, T., Anak, D. P., Dini, U.,Rizqiyani, R., & Asmodilasti, A. (2020). Awlady: Jurnal Pendidikan Anak Perilaku Prososial Anak Taman Kanak-Kanak Dilihat Dari Pendidik Anak Usia Dini. Revina Rizqiyani Dan Adisti Asmodilasti, 6(1).

Bening, T. P., & Ichsan, I. (2022). Analisis Penerapan Pengetahuan Orang Tua dalam Stimulasi Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3),853.

Ilmu, J., Nonformal, P., Sikap, M., Pada, E., Usia, A., Melalui, D., Sedekah, P., Berkah, J., Paud, D., Mandiri, I., Bogor, K., Kumari, R., Nurhayati, S., Harmiasih, S., & Yunitasari, S. E. (2023). AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 1067. 09(2).

Juhriati, I., & Rahmi, A. (2021). Implementasi Nilai Agama dan Moral melalui Metode Esensi Pembinaan Perilaku pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1070–1076.

Tia Monika, P., Febrilia, R., Feganandia Kumala, Y., & Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F. (2019). 9 BULETIN Literasi Budaya Sekolah. In BULETIN Literasi Budaya Sekolah (Vol. 1, Issue 1).

Khairunnisa, F. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Perilaku Berbagi Dan Menolong Pada Anak Usia Dini. Jurnal AUDHI, 4(1), 33–42.

Lestari, D., & partini. (2015). Hubungan Antara Penalaran Moral Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja. Jurnal Indigenous Vol. 13, No. 2, 41-46

Narimo, S. (2020). Budaya Mengintegrasikan Karakter Religius Dalam Kegiatan Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 32(2), 13–27.

U., Saharani, S., Iriyanto, T., & Anisa, N. (N.D.). (2021). Perkembangan Perilaku Prososial Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Mardi Putra 01 Kota Batu.

Primaresty, T., Marita, U., & Azani, M. Z. (n.d.-a). (2023). Implementasi Nilai Religius Pada Mata Pelajaran Pen di di ka n Agama Islam.

Sari, A. M., Hidayah, O. N., Khotimah, S., Prayitno,H. J., 'Ulya, N. K., & Nugroho, S. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis Agama untuk Membentuk Karakter Religius Anak Sejak Dini di TPA. Buletin KKN Pendidikan, 4(1), 36-48.

Sopiyana, M., & Budiman, S. A. (2018a). Metode Pendidikan Shalat pada Anak Usia 5-10 Tahun dalam Keluarga. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 245–265.

Ulya, K. (2020). Pelaksanaan Metode Pembiasaan di Pendidikan Anak Usia Dini Bina Generasi Tembilahan Kota. Pendidikan, 1, 52.

Article Metrics

Abstract view(s): 120 time(s)
PDF: 70 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.