IMPLEMENTASI TEORI BELAJAR KONSTRUKTIVISTIK DALAM PEMBELAJARAN IPS UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI SMP MUHAMMADIYAH 4 SAMBI

Danang Wahyu Hidayat(1*), Elvina Mukti Satiti(2), Wahyu Widiyatmoko(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(3) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract

The low learning outcomes of students at SMP Muhammadiyah 4 Sambi class VIII B in social studies are the main and important problems faced by teachers. The purpose of this study was to apply constructivist theory to the learning outcomes of class VIII B SMP Muhammadiyah 4 Sambi in social studies subjects. The method used in this research is Classroom Action Research (CAR) which consists of two cycles and there are four stages in each cycle, namely 1) planning, 2) implementation, 3) observation, and 4) reflection. Data collection was carried out through interview and observation techniques. The results obtained from this study are that there is an increase in learning achievement from cycle I and cycle II in social studies subjects at SMP Muhammadiyah 4 Sambi class VIII B with the application of constructivist learning theory

Keywords

Constructivistic learning theory; learning achievement; social studies learning

Full Text:

PDF

References

Permata, L. D., Rahmawati, D., & Fitriana, L. (2018). Pembelajaran matematika SMP dalam perspektif landasan filsafat konstruktivisme. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 32–43.

Sarnoko, S., Ruminiati, R., & Setyosari, P. (2016). Penerapan Pendekatan Savi Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sdn I Sanan Girimarto Wonogiri. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1235–1241.

Sholekhah, I. M., & Hadi, S. (2014). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar IPS Terpadu Melalui Motivasi Belajar SMP Negeri 1 Ambarawa (Studi Kelas VII Tahun Ajaran 2013/2014). Economic Education Analysis Journal, 3(2), 372–378.

Sulfemi, W. B. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor. EDUTECNO : Jurnal Pendidikan Dan Administrasi Pendidikan, 18(1), 1–12.

Sumitro, A. H., Setyosari, P., & Sumarmi. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan:Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(9), 1188–1195. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9936/4696

Supardan, D. (2016). Teori dan Praktik Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Edunomic, 4(1), 1–12.

Suprantini, E., Rohaetin, S., & Oktobery, R. (2017). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar IPS Terpadu Melalui Pendekatan Komunitas Belajar di Kelas VIII SMPN-3 Parenggean Tahun Pelajaran 2016/2017, 8(2), 21–28.

Utami, P. S., & Gafur, A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar IPS Di SMP Negeri Di Kota Yogyakarta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 97–103. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i1.4622

Waseso, H. P. (2018). Kurikulum 2013 Dalam Prespektif Teori Pembelajaran Konstruktivisme. Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(1), 59–72.

Wibowo, K. P., & Marzuki, M. (2015). Penerapan Model Make a Match Berbantuan Media Untuk Meningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 158–169. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i2.7667

Article Metrics

Abstract view(s): 1182 time(s)
PDF: 1079 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.