Play Montage to Improve The Intelligence of The Early Children's Language

Septia Faulla Rachma(1*)

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract

Review Literature: Play Montage  To Improve The Intelligence Of The Early Children's Language. Playing montage is an early childhood activity that produces a work consisting of several pieces of picture forming a unity of images in one field. The author aims to review the literature review, articles, and research documents that refer to the activity of montage early childhood and language intelligence stimulation in early childhood. This research method is searching scientific articles from the database using the word montage and children's language development in the last 5 years and the last 7 years, the search results obtained 20 articles consisting of 15 national journals for the past 5 years and 5 international journals for a period of time Last 7 years. In the results and discussion that the literature review shows montage activity can find ideas to apply various kinds of images to formwork, children's language skills can be stimulated through the method of telling stories using images in accordance with the imagination of each child. The results show that montage journals that have a positive influence have a percentage of 30% and children's language intelligence journals that have a positive effect have a percentage of 65%. This literature review can be concluded that playing montage is one way to improve a child's new vocabulary by means of a cut of a child's image producing a montage work and the child is able to tell work, this helps the child in stimulating language intelligence in early childhood.

Keywords: Play montage, Children's intelligence, children's language

Full Text:

PDF PDF

References

REFERENCES

Rachmi, Titi dan Mutia Herdana. 2018. “Optimalisasi Kreativitas Anak Melalui Aktivitas Montase Pada Usia Taman Kanak – Kanak”, dalam Jurnal Ilmiah Indonesia Vol.3 Nomor 3 Tahun 2018.

Mukminin, M Amirul dan Suryana Dadan. 2019. “Pengaruh Montase Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Di Taman Kanak – Kanak Assyofa Kota Padang”, dalam Jurnal Pendidikan Tambusai Vol. 3 Nomor 6 Tahun 2019.

Andini, Nofika Setya dan Rachma Hasibuan. 2016. “Pengaruh Kegiatan Montase Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Kelompok A”, dalam Jurnal PAUD Teratai Vol. 5 Nomor 3 Tahun 2016.

Probosiwi. 2017. “Pengetahuan Dasar Seni Rupa Dan Keterampilan Serta Pembuatan Bahan Ajar Dengan Teknik Montase”, dalam Jurnal Pemberdayaan Vol. 1 Nomor 2 Tahun 2017.

Utomo, Kamsidjo Budi dan Mujiono. 2015. “Pelatihan Keterampilan Berkarya Seni Kolase, Mozaik Dan Montase Pada Guru – Guru SD Kecamatan Karangawen Demak”, dalam Lembaran Ilmu Kependidikan Vol. 44 Nomor 2 Tahun 2015.

Rahayu, Sri dan Mas’udah. 2017. “Penerapan Kegiatan Montase Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Kelompok A Di TK AL WARDAH Peterongan Jombang”, dalam Jurnal Paud Teratai Vol. 6 Nomor 3 Tahun 2017.

Musyadad, Faridl dan Santi Ambar Ingrum. 2018. “Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini di TK Se Kecamatan Parakan, Temanggung, Jawa Tengah”, dalam Journal of Studies in Early Childhood Education e-ISSN 2615-5389, p-ISSN 2615-5397.

Tanfidiyah, Nur dan Ferdian Utama. 2019. “Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita”, dalam Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini Vol. 4 Nomor 3 Tahun 2019.

Ulwiyah, Imaratul. 2019. “Pengaruh Story Reading (Buku Bilingual) Terhadap Perkembangan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini”, dalam Journal of Elementary School Vol. 2 Nomor 2 Tahun 2019.

Dewi, Rosita, dkk. 2019. “Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun”, dalam Jurnal Kumara Cendikia Vol. 7 Nomor 4 Tahun 2019.

Ismail, Murniyanti. 2015. “Efektivitas Permainan Gambar Benda Dalam Meningkatkan Kecerdasan Bahasa Anak Down Syndrom”, dalam JEA Vol. 01 Tahun 2015.

Taridi, Muhamad, dkk. 2016. “Mengembangkan Kecerdasan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Metode Bercerita Bergambar Di Taman Kanak – Kanak Al Jamiah Dharma Wanita IAIN STS Jambi”, dalam Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas Universitas Jambi Vol. 1 Nomor 1 Tahun 2016.

Fauziddin, Moh. 2017. “Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Menceritakan Kembali Isi Cerita di Kelompok Bemain Aisyiyah Gobah Kecamatan Tambang”, dalam Jurnal Obsesi Vol. 1 Issue 1 Tahun 2017.

Hartawan, I Made dan Dian Pravita Aprilia. 2017. “Pengaruh Cerita Bergambar Terhadap Kecerdasan Linguistik Anak Kelompok B TK Nurus Saadah Kecamatan Ledokombo Kabupaten Jember”, dalam Journal of Early Childhood and Inclusive Education Vol. 1 Nomor 1 Tahun 2017.

Putra, Assyofi Yudia, dkk. 2018. “pengaruh pemberian stimulasi oleh orangtua terhadap perkembangan bahasa anak pada anak usia Toodler Di PAUD Asparaga Malang”, dalam Nursing News Vol. 3 Nomor 1 Tahun 2018.

Sun, Min, et al. 2014. “Salient Montages from Unconstrained Videos”, dalam Springer International Publishing Switzerland Part VII LNCS 8695 pp 472-488 Tahun 2014.

Hali, Nur Ihsan. 2017. “The Actualization of Literary Learning Model Based On Verbal Linguistic Intelligence”, dalam International Journal of Education & Literacy Studies ISSN 2202-9478 Tahun 2017.

Linnavalli, Tanja, et al. 2018. “Music Playschool Enhances Children’s Linguistic Skills”, dalam Scientific Reports DOI 10.1038 S41598-018-27126-5 Tahun 2018.

Timeo, Susanna, et al. 2019. “Exposure to Linguistic Labels During Childhood Modulates the Neural Architecture of Race Categorial Perception”, dalam Scientific Reports 9 : 17743 Tahun 2019.

Mantilla, Silvia Ortiz, et al. 2019. “Minimally Verbal Children With Autism Show Deficits in Theta and Gamma Oscillations During Processing of Sematically Related Visual Information”, dalam Scientific Reports 9 : 5072 Tahun 2019.

Madyawati, Lilis. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Anak Edisi Pertama. Jakarta : Prenadamedia Group.

Undang – Undang No. 20 Tahun 2013 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Peraturan Mentri dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014.

Suyadi, dkk. 2015. Konsep Dasar PAUD. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Manzilati, Asfi. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif Paradigma, Metode Dan Aplikasi. Malang : Universitas Brawijaya Press.

Article Metrics

Abstract view(s): 379 time(s)
PDF: 242 time(s) PDF: 397 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.