Implikasi Seni dalam Bermain Alat Musik Drum pada Anak Usia Dini

Aulia Rahmi(1*), M Maemonah(2)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract

In the artistic aspect, every child is a unique individual. Musical development in children involves an environment that encourages exploration, expression, and appreciation of art in the context of play. It involves the ability to explore and express oneself by using imagination in movement. The purpose of this study to explain the activities of playing musical instruments in early childhood. This research method is qualitative research with a case study approach as an analytical tool. Data was collected through direct observation, documentation, and literature review. This research was conducted at RA Ibnu Sina Palembang, with the subjects being class B students at that institution. Based on the results of the research, researchers found 3 indicators, namely children using drum musical instruments where the child was given a drum instrument first, correcting the position of the drum according to the child's comfort, the way the child expressed musical instruments by hitting the drum with a very happy face, and the teacher revealed the concept of the instrument. music by providing teaching in stages, one beat after another, so that every child can understand it.

Keywords

sosial-emosional; anak usia dini; musik

Full Text:

PDF

References

Aisyah, Aisyah. (2017). "Permainan Warna Berpengaruh Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini." Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 1 (2): 118.https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.23.

Alimuddin, J. (2015). "Lagu Anak Sebagai Salah Satu Sarana Mendidik Anak." Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA 2 (2): 108–16.

Bogdan, Robert dan Steven Taylor. (1992). 1992. Pengantar Metode Kualitatif. surabaya: usaha nasinal.

Djohan. 2010. Respon Emosi Musika. Bandung: Lubuk Agung.

Handayani, E. D. 2014. Aplikasi Pembelajaran Cara Menggambar Untuk PAUD. Doctoral d. surakarta: Universitas Muhammadiyah.

Isabella Hasiana, Aniek Wirastania. (2017). "Pengaruh Musik Dalam Mengembangkan Kemampuan Mengenal Bilangan Siswa Kelompok A Di TK Lintang Surabaya" 1 (2): 131–38. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.23.

Istiana, Arsy, and Joko Pamungkas. (2023). "Implementasi Nilai Karakter Disiplin Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Drumband" 7 (5): 5863–71. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5213

Kementrian Pendidikan Nasional RI. (2014). "Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini No 137 Tahun 2014." Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, 176. https://repositori.kemdikbud.go.id/12860/1/Permendikbud%20No.%20137%20Tahun%202014%20-%20SN-PAUD.pdf

Khairi, Husnuzziadatul. (2018). "Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0-6 Tahun." Jurnal Warna 2 (2): 15–28. ejournal.iaiig.ac.id/index.php/warna/article/download.

Koentjaraningrat. 1990. Pengantar Ilmu Antropologi. Rineka Cip. Jakarta.

Kusnanto, Raden Angga Bagus. (2019). "Paradigma Pendidikan Seni; Belajar Melalui Seni Dalam Pendidikan Anak Usia Dini." Tumbuh Kembang : Kajian Teori Dan Pembelajaran PAUD (2): 157. https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/tumbuhkembang/index.

Kusumastuti, Eny. (2014). "Penerapan Model Pembelajaran Seni Tari Terpadu Pada Siswa Sekolah Dasar." Mimbar Sekolah Dasar 1 (1): 7–16. https://doi.org/10.17509/mimbarsd.v1i1.858.

Musfiroh, Tadkiroatun. (2008). Cerdas Melalui Bermain. Jakarta: Grasindo.

Muslimah. 2021. "Kajian Filsafat Ilmu Dalam Kebudayan." Bangun Rekaprima 7 (2): 105–10.

Nasution, Raisah Armayanti. (2016). "Pembelajaran Seni Musik Bagi Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini." Jurnal Keguruan UIN Sumatera Utara 4: 11–21. http://dx.doi.org/10.30829/raudhah.v4i1.60.

Ningrum, Fitri Setyo, Rien Safrina, and Tjipto Sumadi. (2021). "Peran Pembelajaran Musik Melalui Project Based Learning Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia 5-6 Tahun." Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (2): 704– 18. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1559.

Nur'aini. (2014). "Perspektif Ilmu, Seni, Dan Agama Dalam Hasanah Pengetahuan, Budaya, Dan Peradaban." Jurnal Madania 4 (1): 68–93.

Purhanudin, MS Viktor. (2016). "Pendidikan Seni dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Waspada FKIP UNDARIS, 12–23.

Putri, Winar Pratiwi. (2016). "Pembelajaran Keterampilan Bermusik Drum Band Pada Anak Usia Dini Kelompok B Taman Kanak- Kanak Mujahidin 1 Pontianak." Respository Universitas Muhammadiyah Pontianak, 61– 71.

Rachmi, Tetty. (2008). Keterampilan Musik Dan Tari. Jakarta: Universitas Terbuka.

Rahardjo. 2020. "Studi Kasus Dalam Penelitian." Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif, Konsep Dan Prosedur, 274–82.

Santosa, DA. (2019). "Urgensi Pembelajaran Musik Bagi Anak Usia Dini Didik Ardi Santosa Progdi PG-PAUD Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas IVET E-Mail:" Journal of Chemical Information and Modeling 26 (Vol 26 No 01 (2019): PAWIYATAN): 78–88. http://ejournal.ivet.ac.id/index.php/pawiyatan/article/view/877.

Saripah. (2022). "Tahapan Perkembangan Seni Rupa Anak Usia Dini." PrimEarly : Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini 4 (2): 77–95. https://doi.org/10.37567/prymerly.v4i2.997

Schellenberg, E. Glenn, Kathleen A. Corrigall, Sebastian P. Dys, and Tina Malti. (2015). "Group Music Training and Children's Prosocial Skills." PLoS ONE 10 (10):1–14. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0141449.

Seknun, M. Yusuf. (2012). "Kedudukan Guru Sebagai Pendidik." Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan 15 (1): 120–31. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a10.

Sri Ambarwangi, S. Suharto. (2013). "Pendidikan Multikultural Di Sekolah Melalui Pendidikan Seni Tradisi." Harmonia – Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni 13 (1).

Sub, Fajry, Emah Winangsit, and Dwi Putra. 2021. "Pendidikan, Seni, Dan Budaya: Entitas Lokal Dalam Peradaban Manusia Masa Kini" 4 (2): 104–10.

Sugito, Meidhimas Wahyu Nurhafiid, and Noordiana Noordiana. (2021). "Metode Pembelajaran Ekstrakurikuler Drumband Di Tk Lukmanul Hakim Kademangan Kabupaten Blitar." Jurnal Pendidikan Sendratasik 10 (1): 109–19. https://doi.org/10.26740/jps.v10n1.p109-119.

Susantina, Sukatmi, Abstrak Pemikiran, Kontekstualisasi Filsafat Pada, Bapak Filsafat Seni, Jurusan Musik, and I S I Yogyakarta. (2000). "Filsafat Seni: Antara Pertanyaan Dan Tantnagan (Philosophy of Art: Between Question and Challenge)" 1 (2): 4–16.

Wicaksono, Refi Yunanda, and Udi Utomo. (2017). "Daya Tarik Lagu Bagi Anak Usia Dini : Studi Kasus Di TK Pertiwi I Singodutan, Wonogiri." Jurnal Seni Musik 6 (2):91–93. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jsm.v6i2.17455.

Article Metrics

Abstract view(s): 82 time(s)
PDF: 63 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.