MENGGALI POTENSI LOKAL KABUPATEN BANYUMAS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA SD

Putri Handayani(1*), Merdhenita Restuti(2), Miftakhul Jannah(3), Katrina Ramadhani(4), Ellianawati Subali(5), Wiwi Isnaeni(6)

(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
(3) Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
(4) Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
(5) Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
(6) Pendidikan Dasar, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
(*) Corresponding Author

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of the Project Based Learning (PjBL) learning model with ethnoscience to the improvement of creative thinking skills in the process of making tempe. The subjects in this study were 40 students in one school in Banyumas district. This type of research is quantitative research. The research method used one group pre-test and post-test design. Based on the results of the analysis obtained data pre-test and post-test creative thinking skills with a n-gain score of 0.7 with a high category. The results of the questionnaire for creative thinking skills were 14 students in the high category, 23 students in enough categories, and 3 students in the low category. It can be concluded that learning using the ethnics-charged Project Based Learning (PjBL) model can improve student's creative thinking skills in elementary schools.

Keywords

PjBL, ethnoscience, making tempe, creative thinking skills

Full Text:

PDF

References

Arfianawati, S., Sudarmin, M., & Sumarni, W. (2016). Model

Pembelajaran Kimia Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkan

Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pengajaran MIPA,

(1), 46-51.

Atmojo, S. 2012. Profil Keterampilan Proses Sains dan

Apresiasi Siswa terhadap Profesi Pengrajin Tempe dalam

Pembelajaran IPA Berpendekatan Etnosains. Jurnal

Pendidikan IPA Indonesia Unnes, 1(2). 115-122.

Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. 2003.

Undang – Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003

tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta : Sekretariat

Jenderal Departemen Pendidikan Nasional

Insyasiska, D., Zubaidah, S., dan Susilo, H. 2015. Pengaruh

Project Based Learning Terhadap Motivasi Belajar,

Kreativitas, Kemampuan Berpikir Kritis, Dan Kemampuan

Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal

Pendidikan Biologi Volume 7, Nomor 1, Agustus 2015, hlm.

- 21

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 57

Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar/Madrasah

Ibtidaiyah Kerangka Dasar Kurikulum 2013 SD/MI. 2014.

Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Permendikbud 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi

Sekolah Dasar dan Menengah. Jakarta : Kementrian

Pendidikan dan Kebudayaan.

Damayanti, C., Rusilowati, A., & Linuwih, S. (2017).

Pengembangan Model Pembelajaran IPA Terintegrasi

Etnosains Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan

Berpikir Kreatif. Journal of Innovative Science Education

Unnes, 6(1), 116-128.

Satria, M., Harahap. M.B., Sani R.A. (2013). The Effect of

Project Based Learning Model with Kwl Worksheet on

Student Creative Thinking Process in Physics Problems.

Journal of Education and Practice, Vol.24 No. 25 Tahun

, hlm. 188-200.

Sayuti. 2015. Pengaruh Bahan Kemasan dan Lama Inkubasi

terhadap Kualitas Tempe Kacang Gude sebagai Sumber

Belajar IPA. Bioedukasi Jurnal Pendidikan Biologi

Universitas Muhammadiyah Metro, Vol. 6 No.2 November

, hlm. 148-158.

Munandar, U. 2012.Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak

Sekolah Petunjuk Bagi Para Guru dan Orang Tua. Jakarta :

PT. Gramedia Wilujeng.

Article Metrics

Abstract view(s): 858 time(s)
PDF: 877 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.