PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DARI PERSPEKTIF H.M. RASJIDI

Danu Nur Dianna(1*),

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.23917/profetika.v21i1.11651

Abstract

This paper aims to study the concept of religious thought and tolerance according to Prof. H.M. Rasjidi which will be a fundamental discussion in the concept of multicultural education. The methodology in this research is a literature study of books by Prof. H.M. Rasjidi who has a discussion about the concepts of religion and tolerance. The primary source book in this study is "Empat Kuliah Agama Islam" and "Koreksi Terhadap Dr. Harun Nasution dalam Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya". Prof. H.M. Rasjidi, provides clear boundaries in the theological aspects of how Muslims have the concept of being able to live with followers of other religions. Muslims can live well together in social and economic aspects, but not in blending religion or equating all religions. According to him, religious pluralism in multiculturalism concept in the sense of equating to all of religion is something that needs to be avoided.

Paper ini memiliki tujuan untuk mengkaji pemikiran konsep Agama dan toleransi menurut Prof. H.M. Rasjidi yang akan merupakan pembahasan asasi dalam pendidikan multikultural. Metodologi dalam penelitian ini adalah studi pustaka dari buku-buku karya Prof. H.M. Rasjidi yang memiliki pembahasan mengenai konsep agama dan toleransi. Buku sumber primer dalam penelitian ini adalah buku “Empat Kuliah Agama Islam”; dan “Koreksi Terhadap Dr. Harun Nasution dalam Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya”. Prof. H.M. Rasjidi, memberikan batas-batasan yang jelas dalam aspek teologis bagaimana umat Islam bisa hidup bersama penganut agama lain. Umat Islam dapat hidup besama dengan baik dalam aspek sosial dan ekonomi, namun tidak dalam pencapuradukan Agama atau menyamakan semua agama. Menurutnya, pluralisme agama pada konsep multikulturalisme yang dalam artian menyamakan adalah hal yang perlu dihindari.

Keywords

H.M. Rasjidi’s Thoughts, Multicultural Education, Islamic Education

Full Text:

PDF

References

Ananda E.B. (ed).1985. 70 Tahun Prof. Dr. H.M. Rasjidi. Jakarta: Harian Umum Pelita.

Azzani, M.Z., & Harris, K.M.A. 2019. Islam dan Modernisme di Indonesia: Tinjauan atas Pemikiran Mohamad Rasjidi (1915-2001). Jurnal Tsaqafah, 15, 147-164. doi: 10.21111/tsaqafah.v15il.2831

Azra, Azyumardi. 1998. “H.M. Rasjidi, BA, Pembentukan Kementerian Agama Dalam Revolusi”. Dalam Saiful Umam (ed), Menteri-Menteri Agama RI: Biografi Sosial Politik. Jakarta: INIS bekerjasama dengan PPIM dan Balitbang Depag.

Baidhawy, Zakiyyudin. 2014. Muatan Nilai-Nilai Multikultural dan Anti-Multikultural dari Mimbar Masjid di Kota Solo. Jurnal Analisa, 21, 173-174. Doi: 10.18784/analisa.v21i02.13

Barakoska, A. 2013. Multiculturalism as Important Characteristic of Contemporary Education. International Journal of Cognitive Research in science, engineering and education (IJCRSEE), 1.

BPS Kota Surakarta. 2019. Kota Surakarta Dalam Angka. Surakarta: BPS Kota Surakarta. ISSN: 0215-6164

Fadlan, M.N., & Saputra, R.E. 2017. Islam, Radicalism, Democracy, and Global Trends in Southeast Asia. Jurnal Studia Islamika, 24, 634-647. doi: 10.15408/sdi.v24i3.6566

Kementerian Agama RI. 2019. Moderasi Beragama. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.

Mahfud, C. 2018. Chinese Muslim Community Development in Contemporary Indonesia: Experiences of PITI in East Java. Jurnal Studia Islamika, 2, 471-498. doi: 10.15408/sdi.v25i3.6755

Maowad, N.M.I., & El Shoura, S.M. 2017. Toward A Richer Definition Of Multiculturalism. International Journal of Advance Research, 2, 802-806. doi: 10.21474/IJAR01/4783

Mishra, S., & Kumar, C.B. 2014. Understanding Diversity: A Multicultural Perspective. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 19, 62-66. e-ISSN: 2279-0837

Muthoifin. 2015. Pemikiran Pendidikan Multikultural Ki Hadjar Dewantara, dalam Jurnal Intizar, Vol. 21, No. 2: 299.

Muthoifin, 2019. Humanist islam in Indonesia Ahmad Syafii Maarif perspective, Journal Humanities and Social Sciences Reviews. Vol 7, No 6, 2019, pp 780-786.

Rachmawati, Y., Yi-Wong, P., & Chen, Hua-Hua. 2014. The Necessity Of Multicultural Education In Indonesia. International Journal of Education and Research, 2. 317-328 ISSN: 2201-6740 (Online).

Rasjidi, H.M. 1974. Empat Kuliah Agama Islam Pada Perguruan Tinggi. Jakarta: Penerbit Bulan Bintang.

______ 1977. Koreksi Terhadap Dr. Harun Nasutioan tentang “Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya”. Jakarta: Penerbit Bulan Bintang.

Ryandi. 2013. Antara Pluralisme Liberal dan Toleransi. Jurnal Kalimah, 11, 252-270.

Sam, D.L., (ed) & Berry J.W. (ed). 2017. The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology. UK: Cambridge University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781316219218.

Waston & Aly, A. 2018. Pendidikan Multikultural dalam Perguruan Tinggi Islam Sebuah Implementasi Konseptual Pemikiran James A. Banks. Prosiding Konferensi Nasional Ke- 8 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah (APPPTMA). ISBN: 978-602-50710-9-6

Zed, Mestika. 2004. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Article Metrics

Abstract view(s): 565 time(s)
PDF: 577 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.