THE EPISTEMOLOGY OF USHUL FIQH AL-GHAZALI IN HIS BOOK AL-MUSTASHFA MIN USHUF FIQH نظرية المعرفة الأصولية عند الغزالي من خلال كتابه المستصفى من علم الأصول

Muhamad Subhi Apriantoro(1*), Muthoifin Muthoifin(2),

(1) Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.23917/profetika.v22i2.16668

Abstract

This study analyzed the epistemological theory of Ushul Fiqh, which is currently devoid of the interest of enthusiasts of the fundamentals of jurisprudence and followers of the philosophy of science. Given the demands to use this science cannot be separated from the development of his epistemology. For reference, this study evokes Al-Ghazali who has historically been a representative figure as a representative of classical thinkers. The data presented in this study are taken from the main source, Al-Mustasfa's book from the science of Ushul. This study concluded that Al-Ghazali's ushul fiqh epistemology is deductive rationality, very clearly reject non-rational arguments let alone metaphysics. Al-Ghazali has assumed that the senses can be used as a source of knowledge, Illustrated in three models of thinking, which are semantic thinking based on linguistic principles.

Kajian ini menganalisis teori epistemologis ushul fikih, yang saat ini sepi dari minat peminat dasar-dasar fikih dan pengikut falsafah sains. Mengingat tuntutan untuk menggunakan ilmu ini tidak lepas dari perkembangan epistemologinya. Sebagai referensi, kajian ini membangkitkan Al-Ghazali yang secara historis merupakan sosok yang representatif sebagai wakil dari para pemikir klasik. Data yang disajikan dalam penelitian ini diambil dari sumber utama yaitu kitab Al-Mustasfa dari ilmu Ushul. Studi ini menyimpulkan bahwa epistemologi ushul fikih Al-Ghazali adalah rasionalitas deduktif, sangat jelas menolak argumentasi non-rasional apalagi metafisika. Al-Ghazali beranggapan bahwa indera dapat digunakan sebagai sumber ilmu, tergambar dalam tiga model pemikiran, yaitu berpikir semantik berdasarkan kaidah kebahasaan.

 

Keywords

Epistemology, ushul fiqh, al-Ghazali, philosophy of science

Full Text:

PDF

References

Abu al-Hasan al-Aamidy. Al-Ihkam. Beirut, al-Maktabah al-Islamy.

Al-Arusy. 2009. al-Masail al-Musytarikah Kingdom Saudi Arabia: Maktaba al-Rusyd.

Al-Ghazali. 1993. Al-Mustahfa. Beirut: Daar al-Kutub al-Alamiyah.

Al-Mausuah Al-Arabiyah Al-Alamiyah. 1999. Riyadh: Muasasah el-A’mal.

Anton Baker, Achmad Charis Zubair. 1992. Metodologi Penelitian Filsafat, Yogyakarta: Kanisius.

Anshori, Suryono, Muthoifin. 2017. Metode Pembelajaran Taḥfīẓ Al-Qur’an di Madrasah Aliyah Taḥfīẓ Nurul Iman Karanganyar dan Madrasah Aliyah Al-Kahfi Surakarta, Profetika: Jurnal Studi Islam 17 (02), 29-35

Apriantoro, Muthoifin. Subhi., & Basri, M. M. (2017). مواقف ابن قدامة تجاه آراء المعتزلة” الأصولية من خلال كتاب روضة الناظر وجنة المناظر”. Profetika: Jurnal Studi Islam, 18(1), 76-89.‎

Ihsan, Ahmad Ghozali. 2018. “Pengembangan Ilmu Ushul Al Fiqh.” Al-Ahkam : Jurnal Ilmu Syari’ah dan Hukum 2(2): 105–21.

Iyadh bin Namy as-Sulamy. 2005. Ushul al-Fiqh Alladzi La Yasau al-Faqiih Jahlahu. Riyadh: al-Tadmoriah.

M. Mawardi Djalaluddin. 2016. “Metode Dilalah Al-Alfadz Dalam Hukum Islam.” Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan 5(2): 291–300.

Musthafa al-Zuhaily. 2006. Al-Qowaid al-Fiqhiyah wa at-Tathbiqatuha fi al-Madzhab al-Arba’ah. Damaskus: Daar el-Fikr.

Muthoifin. 2016. Kontekstualisasi Makna Zakat: Studi Kritis Kosep Sabilillah Menurut Masdar Farid Mas’ udi, Urecol STIKES Muhammadiyah Kudus, 185-191.

Nursalam, 2016, metode penelitian, and A.G Fallis. 2013. “Pemikiran Al-Ghazali Dan Sumbangsinya Pada Dunia Pendidikan.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9): 1689–99.

Rosyada, Yassirly Amrona. 2017. “Dalalah Lafdzi: Upaya Menemukan Hukum.” Al-Ahkam Jurnal Ilmu Syari’ah Dan Hukum 2.(2): 12.

Santoso, Fattah, Muthoifin, Shobron. 2020. Contribution Boarding Schools for Social Changes in Central Java Indonesia. Int. J. Psychosoc. Rehabil 24 (06), 7851-7859

Sugiono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Uumudin, M Ihyak. “البحث عن المعرفة عند الغزالي.” : 47–59.

Wahyudi, Wahyudi. 2018. “Epistemologi Tafsir Sufi Al-Ghazali Dan Pergeserannya.” Jurnal THEOLOGIA 29(1): 85–108.

Wilya, Evra. 2016. “Mafhum Muwafaqah Dan Implikasinya Dalam Istinbath Hukum.” Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah 8(2): 385–99.

Article Metrics

Abstract view(s): 222 time(s)
PDF: 187 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.