METODE PEMBELAJARAN TAHFĪŻUL QUR’ᾹN DI MADRASAH IBTIDA’IYAH TAHFĪŻUL QUR’ᾹN AL-MA’SHUM SURAKARTA DAN ISY KARIMA KARANGAYAR JAWA TENGAN
(1) IAIN Surakarta
(2) UMS Surakarta
(3) 
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.23917/profetika.v20i2.9953
Abstract
Abstract: Madrasah Ibtida'iyyah (MI) is an educational institution under a religious ministry that has a special characteristic to deliver learners into a broad-minded generation, proficient in scholarship and noble character. MI al-Ma'shum Surakarta and MI Isy Karima Karangayar, these two madrasahs have a role in educating the students, the family and the life of the nation by conducting educational programs with the national education curriculum (diknas), the Ministry of Religion (kemenag) and the flagship program of tahfîzul Qurᾱn. Both institutions are trying to get the maximum target of education, especially in Tahfīżul Qur'ᾱn learning which became the focus of research, this research was conducted to find out what method applied in MI al-Ma'shum Surakarta and MI Isy Karima Karangayar and how far the effectiveness and efficiency of learning in it.
Abstrak: Madrasah Ibtida’iyyah (MI) merupakan sebuah lembaga pendidikan dibawah kementrian agama yang mememiliki ciri khusus untuk mengantarkan peserta didik menjadi generasi yang berwawasan luas, cakap dalam keilmuan dan berakhlak mulia. MI al-Ma’shum Surakarta dan MI Isy Karima Karangayar, kedua madrasah ini memiliki peran dalam mencerdaskan peserta didik, keluarga dan kehidupan bangsa dengan menyelengarakan program pendidikan dengan kurikulum pendidikan nasional (diknas), kementrian agama (kemenag) dan program ungulan berupa tahfîzul Qurᾱn. Kedua lembaga ini berupaya mendapatkan target pendidikan yang maksimal terutama dalam pembelajaran Tahfīżul Qur’ᾱn yang menjadi fokus penelitian, penelitian ini dilakukan untuk mengetahui metode apa saja yang diterapkan di MI al-Ma’shum Surakarta dan MI Isy Karima Karangayar dan sejauh mana efektifitas dan efisiensi pembelajaran didalamnya.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Aziz, Amanu, “Hafal Al-Qur’an Dalam Hitungan Hari”, Hilal Media Group, Surakarta, 2016.
Aziz, Abdul A.R, Kiat sukses Menjadi Hafisz Qur’an Da’iyah, Insan Qur’ani Press, Jakarta, 1990.
Abdurrab, Nawabuddin, Tekhnik Menghafal Al-Qur’an, Sinar Baru, Bandung, 1991.
Abdul Malik, Abdurrahman, Metode dan Strategi Dakwah Islam, Pustaka Al- Kautsar, Jakarta, 1996.
Abu Sayyid, Salafudin, “Balitapun Hafal Al-Qur’an”. Tinta Medina, Surakarta, 2013.
Aderi Mohd, Hussein Amjad, Ghani Othman and Suhid Asmawati, The Study of Quranic Teaching and Learning: A Review in Malaysia and United Kingdom, Universiti Kebangsaan Malaysia, University of Wale Trinity Saint David Lampeter, Middle-East Journal of Scientific Research 15 (10): 1338-1344, 2013
Bungin, Burhan, Analisis Data Penelitian Kualitatif : Pemahaman Filosofis dan Metodologis ke Arah Penguasaan Model Aplikasi, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2005.
Djamaludin dan Abdullah Aly, Kapita Selekta dan Pendidikan Islam, Pustaka Setia, Bandung, 1998.
D . Sudjana. S, Metode dan Teknik Pembelajaran Partisipatif , Falah Production, Bandung, 2001.
Faizal Muhammad, M. Ridhwan, and A. W. Kalsom, The Entrepreneurs Characteristic from al-Quran and al-Hadis, International Journal of Trade, Economics and Finance, Vol. 4, No. 4, August 2013
Hadi, Amirul dan Haryanto, Metodologi Penelitian Pendidikan untuk IAIN dan PTAIN Semua Jurusan Komponen MKK, Pustaka Setia, Bandung, 1998.
HM. Arifin, Hubungan Timbal Balik Pendidikan dan Agama di Lingkungan Sekolah dan Keluarga Sebagai Pola Pengembangan Metodologi, Bulan Bintang, Jakarta, 1976.
Herry, Bahirul Amali, “Agar Orang Sibuk Bisa Menghafal Al-Qur’an”, Proyou, Yogyakarta, 2012.
Hude, M.Darvis, MEngenal Kerja Memori di dlam Menghafal Al-Qur’an, PTIQ, Jakarta, 1996.
Hasan , Moh Abdul Kholiq, “ Metode Penafsiran al-Qur’an’ Jurnal al-A’raf, vol. xii, No.1, januari-juni2015 (http://eprints.iain-surakarta.ac.id/id/eprint/738)
Hasan , Moh Abdul Kholiq,, “ metode salafus shalih dalam berinteraksi dengan al-Qur’an” jurnal al-A’raf. Vol. xii, No. 2, Juli-Desember 2015 (http://eprints.iain-surakarta.ac.id/id/eprint/739)
Ibrahim, Mohamed Akhiruddin, Ulum Al-Qur’an Course In Higher Education Institutions: A Comparative Study Of Selected Public Universities In Malaysia, Proceedings of ADVED 2016 2nd International Conference on Advances in Education and Social Sciences, 10-12 October 2016- Istanbul, Turkey
Jum’ah, Ahmad Kholil, Al- Qur’an dalam Pandangan Sahabat Nabi, Gema Insani Press, Jakarta, 1999.
Jaafar Noorna jihan, Raus Norakyairee Mohd, Quran Education for Special Children: Teacher as Murabbi, Published Online April 2014 in SciRes. http: //www.scirp.org/ journal/ cehttp://dx.doi.org/10.4236/ce.2014 .57053
Kartono, Kartini, Pengantar Metodologi Riset, Mandar Maju, Bandung, 1990.
Khairani, Makmun, “ Psikologi Komunikasi Dalam Pembelajaran”, Aswaja Presindo, Yogyakarta, 2015.
Muhaimin, Arah Baru Pengembangan Pendidikan Islam: Pemberdayaan Pengembangan Kurikulum Hinga Redefisi Islamisasi Pengetahuan, Nuansa, Bandung, 2003.
Sukmadinata, Nana Syaodih, Metode Penelitian Pendidikan, PT Remaja Rosda Karya, Bandung, 2005.
Salleh Muhammad Syukri, Stratigizing Islamic Education, Centre for Islamic Development Management Studies (ISDEV) School of Social Sciences, Universiti Sains Malaysia, International Journal of Education and Research Vol. 1 No. 6 June 2013
As-Sirjani, Raghib, ”Orang Sibuk Pun Bisa Hafal Al-Qur’an”, PQS Publishing, Solo, 2016.
Ubaid, Madji, “9 Langkah Mudah Menghafal Al-Qur’an”, Aqwaam, Solo, 2014
Az-Zawawi, Yahya Abdul Fatah, “Revolusi Menghafal Al-Qur’an, Penerbit Insan Kamil, Surakarta, 2015.
Zen, Muhammad, Problematika Menghafal Al-Qur’an, Pustaka Al-Husna, Jakarta, 1985
Article Metrics
Abstract view(s): 305 time(s)PDF: 465 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.