The Improvement of Communication and Mathematical Disposition Abilities through Discovery Learning Model in Junior High School
Zinatun Hayati Dina(1*), M Ikhsan(2), Hajidin Hajidin(3)(1) Universitas syiah kuala
(2) Universitas syiah kuala
(3) Universitas syiah kuala
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alex, A. & Olubusuyi, F. (2013). Discovery Learning Senior ang School Students Performance in Mathematics in Ejigbo. Journal of Education and Practice Vol 4, No. 12, 2013.
Alfieri, L. (2011). Does Discovery-Based Instruction Enhance Learning?. Journal of Educational Psychology American Psychological Association 103, (1), 1–18.
Beyers, J.E.R. (2012). An Examination of the Relationship Between Prospective Teachers’ Dispositions and Achievement in a Mathematics Content Course for Elementary Education Majors. Journal of SAGE Open. International Journal of Business and Social Science, 2(16); 20-32.
BSNP. (2013). Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: BNSP
Choridah, D. T. (2013). Peran Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi serta Disposisi Matematis Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung Infinity. Vol. 2(2)
Crick, R. D., & Goldspink, C. (2014). Learner Dispositions, Self-Theories and Student Engagement. British Journal of Educational Studies, 62 (1), 19-35.
Dahar. R.W. (2011).Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Erlangga
Dan S. (2013). The Study On Mathematical Communication Competence and Its Asessesmen in China: The Prelimanary Findings. East Normal University. Proceedings Earcome 6. Innovations and Exemplary Practices in Mathematics Education. 17-22 March 2013
Departemen Pendidikan Nasional (2013). Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum. Jakarta: Depdiknas.
Djamarah, B., and Aswan, Z. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Juanda, M. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa SMP melalui Pembelajaran Means-Ends Analysis (MeA). Jurnal Kreano, vol.5 (2). 2014. Diterbitkan oleh Jurusan Matematika FMIPA UNNES
Kristiwan, Budi. (2012). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Dan Penalaran Matematis Melalui Pembelajaran Inkuiri: Studi Eksperimen pada Siswa SMA Negeri 1Kadipaten Majalengka. S2 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for Schools Mathematics. Reston Va: NCTM.
Mudjiono & Djimiati. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Prince, M. J., and Felder, R. M. (2006). Inductive Teaching and Learning Methods: Definitions, Comparisons, and Research Bases. Journal of Engineering Education, 95 (2), 123-138.
Ruseffendi, E.T. (2010). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito
Shadiq, F. (2009). Model-model PembelajaranMatematika SMP. Sleman: Depdiknas
Sibuea, M.F, dkk .(2015). Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematis Siswa SMK Tamansiswa Sukadamai Kabupaten Asahan melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Paradikma, 8(3), 70-83.
Sudiani, N. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Kreatif Matematis serta dampaknya terhadap Disposisi Matematis Siswa SMP. Artikel Jurnal Penelitian. Accessed on 16 January 2018, http://jurnalpenelitiannenisudiani.
Sukamto. (2013). Strategi quantum learning dengan pendekatan konstruktivisme untuk meningkatkan disposisi dan penalaran matematis siswa. Jurnal: UNNES Journal of Primary Educational, II (2), 91-98.
Sumarmo, U. (2013). PendidikanKarakter, Berpikir dan Disposisi Logis, Kritis, dan Kreatif dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan dalam perkuliahan evaluasi matematika 2011 Pascasarjana UPI. Unpublished paper.
Tukaryanto. (2015).Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Motivasi Belajar Siswa melalui Pendekatan Saintific Terintegrasi pada Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Pendidikan. 7(5),178-189.
Walker, M., & Chamberlain, M. (1999). A brief overview of the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) including the concept framework for the study, sampling procedures, and a summary of key results for New Zealand. The research bulletin. 10. Wellington: Ministry of Education.
Which, EFY, Liao, CCY, Ching, Y., Chang, T., Chan, TW (2010). The Effectiveness of Inductive Discovery Learning in 1: 1 Mathematics Classroom. Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education
Widyasari, N. dkk. (2016). Meningkatkan Kemampuan Disposisi Matemaika Siswa SMP Melalui Pendekatan Methaporical Thinking. Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika. Fibonacci. 2(2), Desember 2016.
Article Metrics
Abstract view(s): 1363 time(s)PDF: 1060 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.