Pemanfaatan Fitur Instagram Story dalam Membangun Citra Diri Sebagai Warga Negara yang Baik Pada Remaja di Desa Karangduren

Dini Laili Tanika(1), Ahmad Muhibbin(2*)

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract

The purpose of this study is to describe the use of the Instagram story feature in building self-image as good citizens among adolescents in Karangduren Village. This type of research is descriptive qualitative research. This research was conducted on adolescents aged 13-20 years in Karangduren village. Data collection techniques in this study used interviews, observation and documentation. The validity of the data using source and technique triangulation. Data analysis techniques use interactive models consisting of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that: (1) adolescents take advantage of Instagram stories in terms of fulfilling the need for information knowledge to show self-image as good citizens, namely seeking any information related to the current condition of the State of Indonesia. (2) teenagers take advantage of Instagram stories in terms of meeting social needs to address self-image as good citizens by interacting with fellow Instagram story users such as sharing or viewing various social activities. (3) teenagers take advantage of Instagram stories in terms of tension or can be said to be looking for entertainment that shows self-image as good citizens, namely by doing recreation that begins with a sense of interest when viewing content uploaded in Instagram stories in the form of video clips about Indonesian culture

References

Aisara, F., Nursaptini, N., & Widodo, A. (2020). "Melestarikan Kembali Budaya Lokal melalui Kegiatan Ekstrakulikuler untuk Anak Usia Sekolah Dasar." Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9(2), 149–166. https://ejournal.uksw.edu/cakrawala/article/view/4411

Amir, S. A. A., & Yuliana, D. (2019). "Membangun Warga Negara Yang Baik Dalam Keluarga." Αγαη, 8(5), 55.

Binti Wafirotun Nurika. (2017). "Nilai-Nilai Sosial Pada Pengamal Tarekat Naqsyabandiyah Desa Tawang Rejo Wonodadi Blitar." Spiritualita, 1(1), 19–28. https://doi.org/10.30762/spr.v1i1.638

Dinda Marta Almas Zakirah. (2018). "Mahasiswa Dan Instagram (Study Tentang Instagram Sebagai Sarana Membentuk Citra Diri Di Kalangan Mahasiswa Universitas Airlangga)." Jurnal S1 Sosiologi Fisip Universitas Airlangga, 1–21.

Holden. (2007). Success intelligence. Mizan.

Hwang, Sung, H., & Jaehee, C. (2018). "Why Instagram? Intention to Continue Using Instagram Among Korean College Students." Hwang, Ha Sung; Cho, Jaehee.

Indrawan, J., & Aji, M. P. (2019). "Olahraga sebagai Sarana Pemersatu Bangsa dan Upaya Perdamaian Dunia [Sports as an Instrument of Unifying a Nation and Achieving World Peace]." Verity: Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional (International Relations Journal), 10(20), 64. https://doi.org/10.19166/verity.v10i20.1459

Iqbal, B. (2021). "Peran Media Sosial Instagram dalam Pencegahan Covid-19 pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Muhammadiyah Jember."

Ismi Sulistyaningtyas, A. (2021). "Pemanfaatan Fitur Insragram Story Sebagai Sarana Pemenuh Kebutuhan Dan Pengaruh Yang Ditimbulkan."

Jatmika, A. (2013). "Alasan Remaja Gemar Media Sosial." Tempo.

Johana, K., Dwi Lestari, F., & Nurul Fauziah, D. (2020). Penggunaan Fitur Instagram Story Sebagai Media Self Disclosure Dan Perilaku Keseharian Mahasiswi Public Relations Universitas Mercu Buana. 1(3), 280–289.

https://doi.org/10.31933/JIMT

Junaid, I. (2017). Museum dalam perspektif pariwisata dan pendidikan. Sosialisasi Museum, 20 November 2017 Museum La Galigo Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Provinsi Sulawesi Selatan, November, 1–15.

Lambert Pussung, J. R. (2018). "Motif Remaja Surabaya Dalam Menggunakan Media Sosial Instagram."

Lusi. (2010). The real you is the real success. Gramedia Pustaka Utama.

Manampiring, R. A. (2015). "Peranan Media Sosial Instagram Dalam Interaksi Sosial Antar Siswa Sma Negeri I Manado ( Studi pada Jurusan IPA Angkatan 2012 ") Oleh : PENDAHULUAN Media sosial merupakan sarana komuikasi masa kini yang sangat cepat dan pesat dalam perkembangannya , Media s. IV(4).

Martha, Z. (2021). "Penggunaan Fitur Media Sosial Instagram Stories Sebagai Media Komunikasi." Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(1), 26–32. https://doi.org/10.33366/jkn.v3i1.67

Maureen, C., & Stellarosa, Y. (2021). "Instagram sebagai Pembentuk Citra Diri Generasi Milenial" Jakarta. Warta ISKI, 4(1), 27–34. https://doi.org/10.25008/wartaiski.v4i1.73

Mirza Muhammad, F. (2018). "Proceedings of the International Conference of Communication Science Research (ICCSR 2018)." Mirza Muhammad.

Octavia, E., & Rube’i, M. A. (2017). "Penguatan pendidikan karakter berbasis pancasila untuk membentuk mahasiswa prodi PPKN menjadi warga negara yang baik dan cerdas [The strengthening of character education based on Pancasila to form a student of PPKn major to be a good and intelligent citiz." Social Horizon: Journal of Social Education/ Sosial Horison: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(1), 111–124.

Ogunjobi, O., & Olarewaju, O. S. (2020). the Impact of Cybercrime on Nigerian Youths. July, 1–81. https://www.researchgate.net/publication/347436728

Peg, S. (2013). "Four things teens want and need from social media."

Https://Www.Psychologytoday.Co M.

Prabowo, A., & Heriyanto. (2013). Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) Oleh Pemustaka di Perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 152–161. https://doi.org/10.2/JQUERY.MIN.JS

Pratiwi, N. I. (2017). "Penggunaan Media Video Call Dalam Teknologi Komunikasi." Ilmiah Dinamika Sosial, 1.

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). "Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja." Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625

Rahim, M., Erawan, E., & Alfando, J. (2018). "Motif PenggunaanInstagram Story (Studi Kasus pada Siswa Siswi Jurusan Multimedia di SMK Negeri 1 Samarinda)." EJornal Ilmu Komunikasi, 6(3), 264–269.

Rizal, M., Putra, A., Nadjib, M., Akbar, M., Buton, U. M., Hasanuddin, U., & Hasanuddin, U. (2019). "Kemanfaatan Instagram Dalam Pembentukan Citra Diri Remaja Wanita Di Makassar the Use of Instagram in the Formation of the Self-Image of Teenage Women in Makassar." MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, II(I), 1–10.

Rizqi Amanda, Ari Widyaningrum, H. W. (2019). "Ekstrakurikuler Seni Tari Sebagai Upaya Pelestarian Budaya Lokal Di Sd Negeri Sawah Besar 02." Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 6(2), 105–111.

https://journal.upy.ac.id/index.php/es/article/view/268/176%0Ahttps://journal.upy.ac.id/index.php/es/article/view/268

Salman, O. (1993). Kesadaran Hukum Masyarakat Terhadap Hukum Waris. Alumni.

Singh, V. (2019). "Impact of Social Media on Social Life of Teenagers in India: a Case Study." Journal of Academic Perspective on Social Studies, 1, 13–24.

https://doi.org/10.35344/japss.529285

Suhardi, Fitri Silvia Sofyan, & Erwin Susanto. (2019). "Perilaku Siswa Sebagai Warga Negara Yang Baik Pada Pembelajaran Ppkn Di Mts Jamiatul Huda Kelas VIII." CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 25–31. https://doi.org/10.36805/civics.v4i2.1320

Suherman, A. (2020). Buku Ajar Teori-Teori Komunikasi.

https://books.google.co.id/books?id=dn_sDwAAQBAJ&pg=PA69&dq=teori+dampak+media+use+and+gratification&hl=id&newbks=1&newbks_redir=1&sa=X&ved=2ahUKEwjMpPCNiMz6AhVAx3MBHYd1BTUQ6AF6BAgHEAI

Syahreza, M. F., & Tanjung, I. S. (2018). "Motif Dan Pola Penggunaan Media Sosial Instagram di Kalangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi UNIMED." Jurnal Interaksi, 2(1), 61–84.

Trifiro, B. (2018). "Instagram use and it’s effect on well-being and self-esteem." Bryant Digital Repository Master, 1–45. https://digitalcommons.bryant.edu/macomm/4/

Zainal, A. (2012). Pendidikan Karakter Di Sekolah Membangun Karakter Kepribadian Anak. Yrama Widya.

Article Metrics

Abstract view(s): 482 time(s)
PDF (Bahasa Indonesia): 377 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.