Analysis of the Implementation of 21st-Century Skills Based on 2013 Curriculum in Primary Level
Karisma Anggun Surya(1), Ika Candra Sayekti(2*), Siti Rahaimah binti Ali(3)(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta
(3) Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Faulkner, J., & Latham, G. (2016). Adventurous lives: Teacher qualities for 21st-century learners. Australian Journal of Teacher Education, 41(4), 137–150. https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n4.9
Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Profit, 3(1), 121–127. DOI : 10.36706/jp.v3i1.5561
Geotimes. (2015). Kualitas Pendidikan Indonesia, Peringkat 10 dari 14 Negara. In Redaksi Geotimes. https://geotimes.co.id/arsip/kualitas-pendidikan-indonesia-peringkat-10-dari-14-negara/
Hadisaputra, S., Hakim, A., Muntari, Hadiprayitno, G., & Muhlis. (2018). Pelatihan Peningkatan Keterampilan Guru IPA sebagai Role Model Abad 21 dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 274–277. https://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPPM/article/view/874
Hidayati, Y. M., & Septiani, T. (2015). Studi kesiapan guru melaksanakan kurikulum 2013 dalam pembelajaran berbasis tematik integratif di sekolah dasar se-kecamatan colomadu tahun ajaran 2014/2015. Profesi Pendidikan Dasar, 2, 49–58. Doi: 10.23917/ppd.v2i1.1494
Imam Farisi, M. (2016). Developing the 21 St-Century Social Studies Skills Through Technology Integration. Turkish Online Journal of Distance Education, (January), 16–30. https://doi.org/10.17718/tojde.47374
Katuuk, D. A. (2014). Manajemen Implementasi Kurikulum : Strategi Penguatan Implementasi Kurikulum 2013. Cakrawala Pendidikan, (1), 13–26. DOI: https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.1858
Krissandi, A. D. S., & Rusman. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi kurikulum 2013. Cakrawala Pendidikan, (3), 457–467. DOI: https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.7409
Leaman, H., & Corcoran, R. (2018). Teacher Action Research in Elementary Soocial Studies. Inquiry in Education, 10(2). https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol10/iss2/5/
Mahanal, susriyati. (2014). Peran Guru Dalam Melahirkan Generasi Emas Dengan Keterampilan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan HMPS Pendidikan Biologi FKIP Universitas Halu Oleo, 1(September), 1–16.
Pratiwi, I. A., Ardianti, S. D., & Kanzunnudin, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Pproject Based Learning (PjBL) Berbantuan Metode Edutainment pada Mata Pelajaran Imu Pengetahuan Sosial. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2357
Raniah, D., Effendi, R., & Liliawati, W. (2018). Profil Keterampilan Abad 21 Pada Pembelajaran Project Based Learning (PjBl) Materi Gelombang bunyi. Prosiding Seminar Nasional Fisika (SINAFI), 19–24.
Salim, D. . M. P., & Haidir, D. S. A. M. P. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis (1st ed.; M. . Ihsan Sartya Azhar, ed.). Jakarta: Kencana.
Shobirin, M. (2016). Konsep dan implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.
Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin. (2018). Pembelajaran abad 21 di sd. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 439–444.
Sugiyono, P. D. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Umar, E. (2011). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Belajar Kooperatif Tipe Jingsaw. Jurnal Inovasi, 8(September 2011), 102–111. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIN/article/view/733
Wahyuni, E. (2015). Hubungan Self-Effecacy dan Keterampilan Komunikasi dengan Kecemasan Berbicara di Depan Umum. Jurnal Komunikasi Islam, 5 (1). DOI: https://doi.org/10.15642/jki.2015.5.1.51-82.
Wangid, M. N., Mustadi, A., & Erviana, V. Y. A. (2014). Kesiapan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran tematik-Integratif Pada Kurikulum 2013 di DIY. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 175–182. DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2717.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosisding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 2, 263–278. Malang.
Yang, C. (2015). Education for Appreciating Environment — An Example of Curriculum Design of Natural Aesthetic Education in Taiwan. 8(5), 88–100. https://doi.org/10.5539/ies.v8n5p88
Živkovic, S. (2016). A Model of Critical Thinking as an Important Attribute for Success in the 21st-century. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 232(April), 102–108. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.034
Article Metrics
Abstract view(s): 467 time(s)PDF: 283 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.