PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR TENTANG MITIGASI BENCANA ERUPSI GUNUNG API UNTUK SISWA SD
Eni Suryaningsih(1*), Laila Fatmawati(2)(1) Universitas Ahmad Dahlan
(2) Universitas Ahmad Dahlan
(*) Corresponding Author
Abstract
The background of this research is fact in the field regarding low knowledge of the community about disaster mitigation. Besides, there is no knowledge material presentation about volcano eruption disaster mitigation that routinely scheduled at schools in disaster prone areas. A media is needed to deliver knowledge material about mitigation and can be integrated in learning. This research aims to develop and determine the feasibility of picture story books about volcano eruption disaster mitigation for elementary school students in disaster prone areas. This is a Research and Development which carried out eight stages. The result of the assessments from the media expert is 85.33 (very good), material expert is 89.6 (very good), language expert is 76 (good), product test is 95.08 (very good), and application test is 88.66 (very good). All assessments average score is 86.93 converted into qualitative data is in the category of "Very Good".
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifianti, Y. (2011). Buku Mengenal Tanah Longsor Sebagai Media Pembelajaran Bencana Sejak Dini. Bulletin Vulkanologi dan Bencana Geologi, 6(3), 17-24.
Arikunto, Suharsimi & Sarifudin Cepi. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Basyid, A. (2010). Pengembangan Peta Rencana Kontijensi Bencana Gunung Api. Jurnal Itenas Rekayasa, 14(4), 216-226.
BNPB. (2010). “Peta Zona Ancaman Merapi”. http://geospasial.bnpb.go.id/wp-content/uploads/2010/11/2010-11-15_update_zonasi_ancaman_merapi_bnpb.pdf. (di akses tanggal 12 Oktober 2017)
Faizah, U. (2009). “Keefektifan cerita bergambar untuk pendidikan nilai dan keterampilan berbahasa dalam pembelajaran Bahasa Indonesia”. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 249-256.
Lestari, P., Prabowo, A., & Wibawa, A. (2012). “Manajemen Komunikasi Bencana Merapi 2010 pada saat Tanggap Darurat”. Jurnal Ilmu Komunikasi UPN Veteran Yogyakarta, 10(2), 173-197.
Nirmalawati, N. (2012). Pembentukan Konsep Diri Pada Siswa Pendidikan Dasar Dalam Memahami Mitigasi Bencana. SMARTek, 9(1), 61-69.
Nur, A. M. (2010). Gempa Bumi, Tsunami Dan Mitigasinya. Jurnal Geografi, 7(1), 66-73.
Nurgiyantoro, Burhan. 2005. Sastra Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Prihatina, R. R. N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar untuk Pembelajaran IPS Siswa SMP Kelas VIII. Social Studies, 5(8), 1-10.
Purwanto, Ngalin. (2013). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahmawati, Aulia. (2016). Penerapan SQ3R Berbantuan Reka Cerita Gambar untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca dan Hasil Belajar siswa. Profesi Pendidikan Dasar, Vol. 3, No. 2, hlm. 126-132
Rizal, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dengan Multi Representasi terhadap Keterampilan Proses Sains dan Penguasaan Konsep IPA Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Sains, 2(3), 159-165.
Sapriya. (2011). Pendidikan IPS. Bandung: Rosdakarya.
Sudjana, Nana & Ahmad Rivai. 2013. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiarti, D. (2015). Pembuatan Buku Cerita Bergambar Dengan Tokoh Gatotkaca Sebagai Media Pembelajaran Kelas B TK Khalifah Surabaya. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(1), 64-69.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhardjo, D. (2011). Arti Penting Pendidikan Mitigasi Bencana Dalam Mengurangi Resiko Bencana. Jurnal Cakrawala Pendidikan, (2), 174-188.
Susilo, A. N., & Rudiarto, I. (2014). Analisis Tingkat Resiko Erupsi Gunung Merapi Terhadap Permukiman di Kecamatan Kemalang, Kabupaten Klaten. Teknik PWK (Perencanaan Wilayah Kota), 3(1), 34-49.
Syaodih, Nana. 2013. Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wahyuningsih, A. N. (2012). Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf Untuk Pembelajaran Yang Menggunakan Strategi PQ4R. Journal of Innovative Science Education, 1(1), 20-27.
Article Metrics
Abstract view(s): 4489 time(s)PDF: 3920 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.