Analisis Kemapuan Penyelesaian Soal Matematika Berorientasi Pisa dalam Konten Perubahan dan Hubungan pada Siswa SMP

S. Sutama(1*), S. Sofia(2), M. Novitasari(3)

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract

This research aims to describes the process of problem solving question of PISA in students. This research use a qualitative of research methods. The subject of this research grade VIII A SMP Negeri 1 Teras amounted to 28 students. Data collection techniques are used tests, interviews, and documentation method. In this research the validity of data using triangulation techniques to compare test results data, interviews, and documentation. Quantitative data analysis techniques using whereas reduction, serving until the conclusion of the withdrawal measures adapted to the Polya. The results of this research were obtained conclusions high-capable Students can meet all the indicators in the settlement of the question of maximum, medium and low skilled students not consistent in performing the stages of completion of a matter so that insufficient.

Keywords

problem solving; polya; mathematics; PISA

Full Text:

PDF

References

Aini, R.N.,&Siswono. (2014). Analisis Pemahaman Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar pada PISA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2).

Anggraeni, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Lingkaran Berbentuk Soal Kontekstual Ditinjau dari Gender. Nurmeracy, 5(1).

Dewi, Sri, Rayandra Asyar, dan Kamid. (2013). Analisis Pemecahan Masalah Matematika pada Siswa Tipe Visual Berbasis Realistic Mathematics Education (RME) di Kelas VIII SMP N 2 Kota Jambi. Tekno-Pedagogi, 3(2): 42-51.

Maharani, R.& Kurniasari, I. (2016). Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas X SMAN 1 Mojo dalam Menyelesaikan Soal Model PISA Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5).

Putri, Riandani Sarwindah, Susanto, Dian Kurniati. 2015. “Analisis Keterampilan Metakognitif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berbasis Polya Subpokok Bahasan Garis dan Sudut Kelas VII-C di SMP Negeri 1 Genteng Banyuwangi”. Artikel Ilmiah Mahasiswa 2 (1).

Stoet, G.&Geary, D.C. (2013). Sex different in mathematics and readingachievement are inversely related : within-and- across-nation assessment of 10 yea r of PISA data. PLOS ONE, 8(3).

Sutama, 2016.Darurat Pembelajaran Matematika: Guru Matematika Profesional Untuk Menyiapkan Generasi Emas. Artikel Seminar Nasional Pendidikan Matematika FKIP UMS, 15 Mei 2016.

Sutama. 2015. Budaya kerja guru intelektual transformatif:Perubahan refleksi dan aksi guru matematika dalam mengahadapi PPG, artikel Seminar Nasional Pend. Matematika: Pemberdayaan Guru Intelektuan Transformatif Menghadapi PPG Surakarta, 10 Mei 2015.

Sutama. 2012. ”Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D). Surakarta: Fairuz Media.

Sutama. 2011. “Pengelolaan Pembelajaran Matematika Berbasis Aptitude Treatment Interaction”. Pidato Pengukuhan Guru Besar. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Sutama, Narimo, S., dan Haryoto. 2013. “Contextual Math Learning Based on Lesson Study Can Increase Study Communication”.International Journal of Education. Vol. 5, No. 4,

-60.

Sutama, Narimo, S., dan Haryoto. 2012. “Mathematics Learning Management at Elemantary School Post Merapi Eruption”. International Journal of Education. Vol. 4, No. 4, 192203.

Widodo, Sri Adi. (2013). Analisis Kesalahan dalam Pemecahan Masalah Divergensi Tipe Membuktikan pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46 (2):

-113.

Article Metrics

Abstract view(s): 57 time(s)
PDF: 37 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.