Perbedaan Kemampuan Bersosialisasi dan Kematangan Emosional Anak PAUD dan Non PAUD

Dian Afriyanto(1*), Siti Arifah(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.23917/bik.v11i1.10589

Abstract

Social development is a process of learning to adjust to the morals, traditions, norms and communicate with each other and work together to reach maturity in social relations. Early childhood education (PAUD) is one way to improve a child's development from being obstructed. This study aims to know is there any difference in social skills and emotional maturity in pre-school children with early childhood and without early childhood. This research is a quantitative study with descriptive comparative. The study population was pre-school children totaling 91 children, while the samples are 91 preschoolers with total sampling technique. The results showed the analysis of differences in social skills of preschool children with early childhood and Non early childhood significance value (p-value) 0,014 so H0 rejected and the difference in emotional maturity of preschool children with early childhood and Non early childhood significance value (p-value) 0,000 so H0 rejected. There are any differences in social skills in preschool children with early childhood and non early childhood and there are any differences in emotional maturity in preschool children with early childhood and non early childhood.

Keywords

Preschool Children, Early childhod, Non early childhood, Socializing Ability, Emotional Maturity

Full Text:

PDF

References

Achmad, D. (2013). Perkembangan Psikososial Pada Anak Prasekolah Yang Mengikuti Dan Tidak Mengikuti PAUD. Jurnal Kesehatan. Jakarta: FKUI.

Desmita. (2007). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Rosda Karya

Dini, W (2011). Kemampuan Sosial Emosional Anak Kelompok A di TK Nurul Ulum Bambe Driyorejo Gresik. Jurnal Pendidikan. Surabaya: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya.

Djamarah, SB. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Euis S, Lusiaana, T, dan Florence. (2004). Pengembangan Alat Ukur Kecerdasan Emosional Remaja. Jurnal Penelitian. Bogor: Jurusan Gizi Masyarakat dan Sumber Daya Keluarga. Fakultas Pertanian, IPB.

Eun, Y.L. (2006). Measuring Social Compentence in Preschool-Aged Children Through the Examination of Play Behaviors. Theses and Dissertation Publication. USA: University of South Florida.

Fahman, Morrel, Stuart, and John. (2008) Behavioural, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolesent. New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Fikriyati. (2013). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Lentera Pendidikan. 12, 1.

Hurlock, E. B. (2008). Perkembangan Anak. Jilid I, Edisi 6. Jakarta: Erlangga.

Ibung, (2009). Mengembangkan Nilai Moral pada Anak. Jakarta : PT Media Elex Komputindo. http://books.google.co.id/books.

Isye, W, (2006), Sampai di Dana Kemampuan Anak Prasekolah?, Jakarta: Klinik Pela.

Joko, S. (2009). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemampuan Sosialisasi pada Anak Prasekolah di TK Pertiwi Purwokerto Utara. Jurnal Keperawatan Soedirman. Volume 4, No. 3, November 2009.

Komariah, Nurul. (2012). Analisis Kemampuan Sosialisasi Anak Prasekolah. Jurnal Kebidanan. Poltekkes Kemenkes Palembang Jurusan Kebidanan.

Lindawati (2013). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Motorik Anak Usia Prasekolah. Jurnal Healthy Quality Vol. 4 No. 1, November 2013.

Mansur. (2007). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Muscari, M. E. (2005). Panduan Belajar Keperawatan Pediatrik Edisi 3. Jakarta: EGC.

Ni Putu, SA. (2015). Hubungan Latar Belakang Pendidikan Play Group dengan Perkembangan Psikososial Anak. KMB Maternitas Anak dan Kritis. Juli Volume 2 No. 1 2015.

Papalia, Olds, & Feldman, (2009). Human Development (Psikologi Perkembangan). Jakarta: Kencana.

Patmonodewo, S. (2008). Pendidikan Anak Pasekolah. Jakarta : Renika Cipta

Potter dan Perry (2005). Fundamental Nursing: Concept, Process and Practice. Sixth Edition. St. Louis. Mosby New York.

Pusat Kurikulum Departemen Pendidikan Nasional (2007). Kajian Standar Isi Pendidikan Dasar dan PAUD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Riyanto, Theo. (2004). Pembelajaran Sebagi Proses Bimbingan Pribadi. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Salimar. (2011). Hubungan Beban Kerja, Pengetahuan Ibu, Pola Asuh Psikososial Dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia 2-5 tahun. PGM 2011. IPB: Departemen Ilmu Keluarga dan Perkembngan Anak.

Santi, D. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta : indeks.

Setiawan, (2010). Masalah Sosial Anak Meningkat. Pikiran Rakyat (on line). Tersedia : http//bataviase.co.id.

Siswoyo. (2011) Perbedaan Tingkat Perkembangan Personal Social Pada Anak Usai Prasekolah Yang Menjalani PAUD dan Tidak PAUD. J. Indon Med Assoe, Volume 61, September 2011.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Soetjiningsih G. (2014). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: EGC.

Sulistyawati, Ari. (2014). Deteksi Tumbuh Kembang Anak. Jakarta : Salemba Medika. Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana

Suyadi. (2014). Teori pembelajaran anak usia dini. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Trinataliswati. (2010). Berbedaan Kemampuan Bersosialisasi Pada Anak Prasekolah Dengan Riwayat Paud Dan Tanpa Riwayat PAUD di Desa Sumber Porong Lawang. Jurnal Keperawatan. Volume 1 No. 2. ISSN : 2086-3071

Ulfa, A. K. (2011). Peran Orang Tua dalam Perkembangan Emosi Anak TK Tarbiyatul Athfal di Bakalan Susukan Semarang. Jurnal Penelitian. Surakarta: Progdi Pendidikan Anak Usia Dini, FKIP, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Uno, H.B., (2008), Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran, Penerbit Bumi Aksara, Jakata.

Wong, DL. (2009). Buku Ajar Keperatawan Pediatrik. Edisi 6. Volume 2. Jakarta: EGC.

Yamin M dan Sanan JS. (2013). Panduan PAUD. Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Gaung Persada Press Group.

Yusuf, (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Article Metrics

Abstract view(s): 390 time(s)
PDF: 534 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.