GANGGUAN PELAFALAN FONEM BAHASA JAWA (STUDI KASUS ANAK USIA 5 TAHUN)

Anggik Budi Prasetiyo(1*)

(1) Universitas Jember
(*) Corresponding Author

Abstract

The accuracy in pronouncing phonemes is an important thing to pay attention to because it is directly related to the meaning of the utterance. This study aims to describe the form of phoneme pronunciation disorders in Javanese experienced by children with speech delays. The data source of this research is the speech or utterance of Radit Budi Prasetyo (RBP) in speech activities. The data of this research are words and phrases in Javanese which are assumed to experience phoneme pronunciation errors in the utterances produced by RBP. This research is qualitative research with a descriptive method. The approach used is a neurolinguistic approach. The results of this study indicate that there are pronunciation problems that arise in the RBP language process. This disturbance is manifested by the error of pronouncing phonemes in Javanese. The spelling error is manifested by adding, removing, and replacing phonemes. These three things almost happened in every phoneme position, both in front, center, and behind the morpheme. Phoneme replacement is the most dominant aspect. Meanwhile, removing and adding phonemes only occurs in a few phonemes. 

Keywords: phonem, speech delay, neurolinguistics

References

Ahlsen, E. (2006). Introduction to Neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamin Publishing Company.

Andriyana. (2020). Analisis Gangguan Fonologi dan Variasi Pelafalan Fonem /R/ pada Penderita Cadel. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 16 (2): 57-64.

Apriani, T., Santoso, A. B., & Puspitasari, D. (2019). Pemerolehan Fonologi dan Leksikon pada Anak Usia 3.6 Tahun: Kajian Psikolinguistik.

Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 9-17.

Aribowo, L. (2018). Neurologis: Menerapkan Konsep dan Teori Linguistik. Deskripsi Bahasa. 1(1): 44-49.

Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Chaer, A. (2009). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta

Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal tarbiyah, 24(2), 226-245.

Febriyanto, B. (2019). Metode Cerita Berantai untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 158-166.

Gani, S. (2018). Kajian Teoritis Struktur Internal Bahasa (Fonologi, Morfologi, Sintaksis, dan Semantik). A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 7(1), 1-20.

Gani, S., & Arsyad, B. (2018). Kajian Teoritis Struktur Internal Bahasa (Fonologi, Morfologi, Sintaksis, dan Semantik). ‘A Jamiy, 7 (1): 1-20.

Harpriyanti, H. (2018). Pemerolehan Fonologi Anak Usia 3 Tahun (Fatia Hasuna). In Prosiding Seminar Nasional Linguistik VI (pp. 161-167).

Kridalaksana, H. (2008). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Moleong, L. J. (2001). Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Moon, Y. J., & Ungkang, M. (2020). Koartikulasi dalam Bahasa Manggarai: Kajian Fonologi Generatif. Prolitera: Jurnal Penelitian Pendidikan, Bahasa, Sastra, dan Budaya, 3(1), 22-28.

Muslimat, A. F., Lukman, Hadrawi, M. (2020). Faktor dan Dampak Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) terhadap Perilaku Anak Studi Kasus Anak Usia 3-5 Tahun: Kajian Psikolinguistik”. Al – Qiyam. 1(2): 1-10.

Permana, E. P. (2016). Pengembangan Media Pembejaran Boneka Kaus Kaki untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 2(2), 133-140.

Puspita, A. C., Perbawani, A.A., Andriyanti, N.D., Sumarlam. (2019). Analisis Bahasa Lisan Anak Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Usia 5 Tahun. Lingua, 15(2): 154-160.

Sudaryanto. (2003). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Duta.

Wardhaugh. (1972). Introduction to Linguistic. New York: McGraw-Hill.

Yanti, P. G. (2016). Pemerolehan Bahasa Anak: Kajian Aspek Fonologi pada Anak Usia 2-2, 5 Tahun. Jurnal Ilmiah Visi, 11(2), 131-141.

Article Metrics

Abstract view(s): 504 time(s)
PDF (Bahasa Indonesia): 324 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.