PENERAPAN BUDAYA 5S DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN KARAKTER SISWA SMP NEGERI 3 POLOKARTO

Devita Dwi Ramawati(1), Yeyen Syafitri(2), Yogi Arga Jalu Pratama(3), Atiqa Sabardila(4), Main Sufanti(5*)

(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(3) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(4) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(5) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract

The implementation of 5S culture in improving the quality of student character education at SMP Negeri 3 Polokarto. The formulation of the problems contained in this article is, How to planning 5S activities at Smpn 3 polokarto, How to implement 5S Activities at SMPN 3 polokarto, How to realize 5S movement activities in improving character education student at SMPN 3 polokarto this study aims to determine how important 5S culture is in cultivating character in students of smp negeri 3 polokarto. This research uses qualitative methods, a method which can be interpreted as a research activity that prioritizes combined data obtained from field research and is manifested in the form of words,phrases,clauses,sentences,discourses.Based on the results obtained from observations, 5S cultural activities can improve student character education, students are taught to be polite and courteous to anyone, students are also taught to smile, greet and greet every time they meet or meet friends or teachers,and students can know and practice how culture of the 5S.

Keywords

budaya 5S; siswa; pendidikan karakter

Full Text:

PDF

References

Ali, Aisyah M. 2018. Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya. Jakarta: Kencana.

Anggraeni, Fransiska Silvia Novida., Azhar Hag., Fita Mustafida. 2019. “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya 5S (Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun)”. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1 (2): 147-152.

Ariani, Yeti. 2020. Model Penilaian Kelas Online Pada Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Budiman, Arif. 2017. Gerakan Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Departemen Pendidikan Nasional Tahun 2003.

Edi, Fandi Risi Wanto. 2016. Teori Wawancara Psikodiagnostik. Yogyakarta: Leutikaprio.

Fadhli, Muhammad. 2017. “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan”. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1 (2): 215-240.

Harun, C.Z. 2013. “Manajemen Pendidikan Karakter”. Jurnal Pendidikan Karakter, (3).

Julia, P., dan Ati, A. 2019. “Peranan Guru Dalam Meningkatkan Nilai Karakter Disiplin Dan Kejujuran Siswa”. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 3 (2): 112-122.

Komara, E. 2018. “Penguatan Pendidikan Karakter Dan Pembelajaran Abad 21”. Sipatahoenan, 4 (1).

Lickona, Thomas. 2013. Pendidikan Karakter. Bandung: Nusa Media.

Maryamah, Eva. 2016. “Pengembangan Budaya Sekolah”. Jurnal Tarbawi, 2 (2), 86-96.

Maulidah, Fitrotul dan Hendrik Pandu Paksi. 2019. “Implementasi Budaya 5S (Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Dan Santun) di SDN SURUH SIDOARJO. JPGSD, 7 (4): 3285-3294.

Mulyasa. 2012. “Manajemen Pendidikan Karakter”. Jakarta: Bumi Aksara.

Pradana, Yudha. 2016. “Pengembangan Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah”. Jurnal Untirta Civic Education, 1 (1): 55-67.

Riyanto, Sugeng dan Silvia Nur Priasti. 2019. “Realisasi Budaya 5S (Senyum, Sapa, Salam, Sopan, Santun) Dalam Meningkatkan Kualitas Kesantunan Antar Peserta Didik Di SD MUHAMMADIYAH PAKEL”. Jurnal Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra, 5 (1): 264-267.

Setiawati, Eka., Dkk. 2020. Pendidikan Karakter. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Setyadi, Yulianto Banmbang., Dkk. 2019. “Penerapan Budaya 5S Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Di MTs Muhammadiyah 9 Mondokan Sragen”. Jurnal Buletin KKN Pendidikan, 1 (2): 70-76.

Sujana, I Wayan Cpng Sujana. “Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia”. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4 (1): 29-39.

Undang-Undang No. 20 Tahun. 2003 tentang SISDIKNAS.

Undang-Undang RI No. 20 Tahun. 2003 tentang UUSPN Pasal. 3.

Article Metrics

Abstract view(s): 1414 time(s)
PDF: 1141 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.