IMPLEMENTASI KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN DI SDN 13 LOLONG BELANTI PADANG
Nofriza Efendi(1*), Refli Surya Baskara(2), Yanti Fitria(3)(1) Pascasarjana Pendidikan Dasar UNP
(2) Pendidikan Sejarah FTK UIN IB Padang
(3) Pascasarjana Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author
Abstract
The phenomenon of students who clean the school grounds before the bells enter the lesson, pay attention to the cleanliness conditions around the seat and before coming home from school the students always water the flower plants. All these activities are carried out consciously without a teacher's order. This study aims to analyze the implementation of the value of caring for the environment through learning in the classroom, the implementation of the value of caring for the environment through extracurricular activities and the obstacles found in the implementation of the value of caring for the environment in elementary schools. This type of research is a qualitative research with a case study approach. Informants are determined using Purposive Sampling. the research results obtained findings that (1) Internalization of the value of environmental care in learning planning in the form of compiling teaching devices such as syllabus, Learning Implementation Plan (RPP) and learning media, the device has been analyzed in advance about the value content contained in the material to be taught (2 ) Implementation of the value of environmental care is integrated through learning in the classroom and through routine school activities, spontaneous activities and through exemplary behavior (3) Obstacles found in the implementation of the value of environmental care consist of internal factors such as, bad habits of students do not care about personal hygiene, lack of knowledge students to choose the scattered garbage. External factors such as lack of adequate facilities and lack of collaboration between parents and teachers in schools.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmani, Ja’mal Ma’mur. (2011). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter Di Sekolah. Yogyakarta : Diva Press.
Bukit, Seriwa dan Widyaswara Madya. (2014). Pendidikan Karakter. Makalah tidak diterbitkan, Balai Diklat Keagamaan. Medan.
Bungin, Burhan. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Rajawali Pers. Jakarta.
Creswell. (2010). Research design. Pendekatan kualitatif, kuantitatif dan mixed. Yogyakarta: PT Pustaka Belajar.
Dwi, Sekar Ardianti, Savitri Wanabuliandari, dan Susilo Rahardjo. (2017). Peningkatan Perilaku Peduli Lingkungan Dan Tanggung Jawab Siswa Melalui Model Ejas Dengan Pendekatan Science Edutainment. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Vol. IV No. 1 .
Hafida, Nur. (2018). Pembentukan Karakter Peduli Dan Berbudaya Lingkungan Bagi Peserta Didik Di Madrasah Melalui Program Adiwiyata. Jurnal FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam Volume 8, Nomor 2.
Hamzah, A. (2016). Profil Pembelajaran Karakter di Sekolah Dasar. JINOTEP, (6), 302.
Hasan. (2011). Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter, Makalah dikemukakan pada Seminar Sejarah Nasional Himpunan Mahasiswa Sejarah, UNNES, 10 Nopember 2011.
Mukminin, Amirul Al-Anwari. (2014). Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah. Jurnal. TA’DIB, Vol. XIX, No. 02.
Nisa, Jakiatin. (2015). Outdoor Learning Sebagai Metode Pembelajaran IPS Dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 2 (1).
Wakhidah, Kholifatul. (2014). Pengaruh Penanaman Nilai-Nilai Konservasi Terhadap Karakter Peduli Pada Lingkungan Anak Usia Dini. Jurnal BELIA 3 (2).
Kunandar. (2011). Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru.Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Maunah, Binti. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, V.1 (2015), 90–101.
Muhammad. (2017). Pelaksanaan Program Adiwiyata Dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di SD Negeri 4 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Geografi, Volume 17, Nomor 1.
Rimadhani, Melia Trahati. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar Negeri Tritih Wetan 05 Jeruklegi Cilacap. Jurnal Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 12 Tahun ke IV .
Rahman, Arif Hikam.dkk. (2013). Pengembangan Game Edukasi Visual Novel Berbasis Pembangunan Karakter Pada Materi Pelestarian Lingkunga. Jurnal Unnes Journal of Biology Education 2 (2).
Rezkita, Shanta dan Kristi Wardani. (2018). Pengintegrasian Pendidikan Lingkungan Hidup Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Dasar. Jurnal Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, Vol. 4, Nomor 2.
Suharjana. (2012). Kebiasaan Berperilaku Hidup Sehat Dan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun II, Nomor 2.
Surya, Refli Barkara, dan Sermal. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Sikap Nasionalisme Siswa SMA Kota Padang. Seminar Nasional Sejarah ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang.
Susanto, Ermawan. (2013). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbasis Karakter Untuk Meningkatan Nilai-Nilai Afektif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun III, Nomor 3.
Stia, Ayu Rini dan I Putu Gde Sukaatmadja I Gst. Ayu Kt. Giantari. (2017). Pengaruh Pengetahuan Lingkungan Dan Kepedulian Lingkungan Terhadap Sikap Dan Niat Produk Hijau “the Body Shop Di Kota Denpasar”’, Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana 6.1, 6.1 (2017), 137–66.
Wijanarto, Wilis, I Nyoman Sudana Degeng dan Sri Untari3. (2019). Problematika Pengintegrasian Penguatan Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan, Vol. 4, No. 3, Bln Maret, Thn 2019, Hal 393—398.
Wuryandani, Wuri Fathurrohman dan Unik and Ambarwati. (2016). ‘Implementasi Pendidikan Karakter Kemandirian Di Muhammadiyah Boarding School’, Cakrawala Pendidikan, XXXV.2 (2016), 208http://dx.doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/cp.v15i2.9882
Article Metrics
Abstract view(s): 1462 time(s)PDF: 2190 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.