PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KANCING GEMERINCING UNTUK PEMERATAAN KEAKTIFAN SISWA KELAS IX MATA PELAJARAN IPS DI SMPN 11 MALANG

Septika Liaini Sari(1*)

(1) Universitas Negeri Malang
(*) Corresponding Author

Abstract

This study aimed to determine the difference in activeness using kancing gemerincing model on social studies subjects in class IX of SMPN 11 Malang in the academic year 2019/2020. A quasi-experiment applied in this research with 30 students of grade IX as respondents. The instruments used in this study was test which were consisted of 40 questions and 13 questions on activeness tests. Results showed that the activeness results when implementing kancing gemerincing higher than control class which was implementing PBL models. Results suggest that kancing gemerincing model may be a promising approach to advance student’s activeness involvement in social studies courses. This study offers insight into the prospects for any further research.

Keywords

kancing gemerincing model, cooperative learning, student’s activeness involvement, social studies

References

Afianti, N. W., Sulastry, T., & Alimin, A. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kancing Gemerincing untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X MIA 3 SMAN 1 Bontomarannu. Jurnal Nalar Pendidikan, 5 (2), 545–551.

Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. 2010. Introducation to Research in Education (8th ed.; C. Shortt, ed.). California: Cengage Learning.

Azizah, M., Gummah, S., & Sukroyanti, B. A. 2019. Artikel Penelitian/ Article Reviu Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Kancing Gemerincing untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2 (2), 127–134.

Creswell, J. W. 2012. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (Fourth). Boston: Edward Brothers, Inc.

Dewi, M. A., Sugiarta, I. M., & Suarsana, I. M. 2015. Penerapan pembelajaran kooperatif teknik kancing gemerincing untuk meningkatkan keaktifan dan prestasi belajar matematika siswa sd. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 3 (1), 1–10.

Emzir, P. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rajawali.

Endang, E., & Sore, A. D. 2016. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Kancing Gemerincing di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 7 Belimbing. Jurkami: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1 (1), 45–53.

Hamalik. O. 2008. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi aksara.

Hapsari, A. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Heads Together Berbantuan Media Interaktif untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa, Scholaria, 7 (1), 1-9.

Komalasari. 2011. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama.

Krisnawati, N. M., Yuliani, Y., & Indana, S. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Kancing Gemerincing pada Materi Ekosistem Kelas X SMA Negeri 4 Sidoarjo. Hikmah, XIII (1), 21–35.

Lie, A. 2010. Cooperative Learning Mempraktikkan Cooperative Learning di RuangRuang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Mulyani, D. 2013. Hubungan Kesiapan Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar, Jurnal Ilmiah Konseling, 2 (1), 27-31.

Qomari, R. 2009. Teknik Penelusuran Analisis Data Kuantitatif dalam Penelitian Kependidikan, Jurnal Pemikiran Alternative Kependidikan, 14 (3), 527-539.

Sanjaya, W. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman, A. 2008. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada: Jakarta.

Subana & Sudrajat. 2005. Dasar-Dasar Penelitian Ilmiah. Bandung: Pustaka Setia.

Wibowo, N. 2016. Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 1 (2), 128–139.

Widayanti, D. 2019. Penggunaan Model Pembelajaran TGT untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Meyakini Adanya Hari Akhir pada Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Jaten Kecamatan Selogiri Kabupaten Wonogiri Semester I Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Konvergensi, 30 (VII), 7–22.

Article Metrics

Abstract view(s): 546 time(s)
PDF (Bahasa Indonesia): 467 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.