Prophetic Discourse in Islamic Educational Studies

Taufiq Taufiq(1*)

(1) Teacher at SMK Muhammadiyah Kudus
(*) Corresponding Author

Abstract

This study discusses the prophetic discourse in the study of Islamic education. It is a library research focused on prophetic discourse and Islamic education. The prophetic theory developed by Kuntowijoyo was employed to reveal the prophetic dimension of Islamic education. The three prophetic dimensions of Islamic education are: humanization, liberation and transcendence. On this basis, this study affirms prophetic education as an alternative concept of Islamic education. However, prophetic education becomes a contextual education discourse of society change and seems to be less sensitive to the community development. Yet Islamic educational institutions can establish prophetic discourse as a form of ijtihad in the development of Islamic education.

Keywords

Discourse; Prophetic; Islamic education

Full Text:

PDF

References

Adz-Dzakiey, Hamdani Bakran, Prophetic Intelligence (Kecerdasan Kenabian): Menumbuhkan Potensi Hakiki Insani Melalui Pengembangan Kesehatan Ruhani, Jogjakarta: Islamika, 2004.

Azra, Azyumardi, Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2014.

Engineer, Asghar Ali, Islam dan Teologi Pembebasan, Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 1999.

Fahmi, M., Islam Transendental, Menelusuri Jejak-jejak Pemikiran Islam Kuntowijoyo, Jogjakarta: Pilar Media, 2005.

Fakih, Mansour, “Ideologi dalam Pendidikan”, in William F. O`neil, Ideologi-ideologi Pendidikan,Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 2001.

Freire, Paulo, Politik Pendidikan: Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan, Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 2002.

Kardiyanto, Wawan, “Konsep Kesenian Profetik dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam”, Thesis, Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2010.

Khoirudin, Azaki, Teologi al-`Ashr: Etos dan Ajaran K.H.A. Dahlan yang Terlupakan, Jogjakarta: Suara Muhammadiyah, 2015.

Kuntowijoyo, Islam sebagai Ilmu : Epistemologi, Metodologi, dan Etika, Jogjakarta: Tiara Wacana, 2007.

, “Paradigma Baru Ilmu-ilmu Islam: Ilmu Sosial Profetik Sebagai Gerakan Intelektual”, Jurnal Mukaddimah,Nomor 7, Tahun V/1999.

, Metodologi Sejarah, Jogjakarta: Tiara Wacana, 2003.

, Muslim Tanpa Mesjid: Esai-esai Agama, Budaya, dan Politik dalam Bingkai Strukturalisme Transendental, Bandung: Mizan, 2001.

, Paradigma. Islam: Interpretasi Untuk Aksi, Bandung : Mizan, 1991.

Luthfiyah, “Pengembangan Pendidikan Islam Berbasis Ilmu Sosial Profetik Kuntowijoyo”, Dissertation, Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga, 2013.

Nurrohim, Ahmad, “Prinsip-prinsip Tahapan Pendidikan Profetik dalam Al Qur`an”, Thesis, Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Jogjakarta, 2011.

Rahim, Husni, Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia di Indonesia, Jakarta: Logos, 2001.

Roqib, Moh., Prophetic Education : Kontekstualisasi Filsafat dan Budaya Profetik dalam Pendidikan, Jogjakarta: Buku Litera, 2011.

Rosyadi, Khoiron, Pendidikan Profetik, Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 2009.

Sanaky, Hujair AH., Pembaruan Pendidikan Islam: Paradigma Tipologi, dan Pemetaan Menuju Masyarakat Madani Indonesia, Jogjakarta: Kaukaba Dipantara, 2015.

Shofan, Moh, Pendidikan Berparadigma Profetik: Upaya Konstruktif Membongkar Dikotomi Sistem Pendidikan Islam, Jogjakarta: IRCiSoD, 2004.

Article Metrics

Abstract view(s): 426 time(s)
PDF: 510 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.