IDENTIFIKASI HAMBATAN PENGEMBANGAN SMA MUHMMADIYAH 3 SURAKARTA

Erna Widiyastuti(1*), Mohamad Ali(2)

(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract

SMA Muhammadiyah 3 Surakarta is a private school organized by the PDM (Majelis Dikdasmen) Educational Council of Surakarta City. This study examines the outline of the development of students and the identification of barriers to development. The research location in SMA Muhammadiyah 3 Surakarta. Collecting data using the methods of observation, interviews, and documentation with descriptive analysis. The results showed that the outline of the development of students at SMA Muhammadiyah 3 Surakarta can be divided into 3 stages, namely the pioneering (1981/1982-1990/1991), the development (1991/1992-2001/2002), and the decline (2002/ 2003-2020/2021). Obstacles to the development of SMA Muhammadiyah 3 Surakarta come from management and organizer factors. From the school management side, namely; less responsive to problems; less use of SBM; lack of coordination, the absence of a school culture/school program that can attract public attention. As for the organizers (penyelenggara), namely: the Education Council (Majelis Dikdasmen) did not greet the administrators, the Education Council did not respond to the various problems that arose.

Keywords

barriers, school development, Muhammadiyah

Full Text:

PDF

References

Ali, Mohamad. 2010. Reinvensi Pendidikan Muhammadiyah. Jakarta: Al-wasat Publishing House.

_________. 2012. Menyemai sekolah Bertaraf Internasional. Yogyakarta: Suara Muhammadiyah Yogyakarta.

_________. 2020. Menggerakkan Pendidikan Muhammadiyah. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Arikunto, Suharsismi. 2012. Dasar – Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Dzakir. 2004. Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum. Jakarta: Rineka Cipta

Fadjar, Abdul Malik. 1998. Madrasah dan Tantangan Modernitas. Bandung: Mizan.

Herry Widyastono. 2014. Pengembangan Kurikulum Di Era Otonomi Daerah. Jakarta: Bumi Aksara

Idrus, Muhammad. 2009. Metode Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta: Erlangga.

Kemenag. 2011. Keputusan Menteri Agama RI Nomor 211 Tahun 2011 tentang standar Kualifikasi Dan Kompetensi Guru. Menteri Agama.

Kemendikbud. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No 22 tahun 2016 Mengenai Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kemendikbud. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No.23 Tahun 2016 Standar Penilaian Pendidikan. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kemendikbud. 2018. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No.6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Kemendiknas. 2007. Peraturan Mentri Pendidikan Republik Indonesia No 19 Tahun 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan Oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Moleong, Lexy. J. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Pemerintah Republik Indonesia. 2005. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Presiden Indonesia

Pimpinan Pusat Muhammadiyah. 2018. Pedoman Pimpinan Pusat Muhammadiyah Nomor 01/Ped/I.0/B/2018 Tentang Pendidikan Dasar dan Menengah. Pimpinan Pusat Muhammadiyah.

Republik Indonesia. 2003. Undang-undang Nomor 20 tahun 2003 Mengenai Sistem Pendidikan Nasional. Presiden Indonesia.

Republik Indonesia. 2004. Undang-undang Nomor 32 tahun 2004 Mengenai Pemerintah Daerah. Presiden Indonesia.

Sigit, Sardjono. 1992. Peran dan Partisipasi Perguruan Swasta di Indonesia, Jakarta: PT Grasindo.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan “Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D”, Bandung: Alfabeta.

Tjiptosasmito, Waksito.1976. “Mandat Masyarakat Yang Dijalankan Oleh Sistem Sekolah”, Prisma, 2 (Maret). 10-16.

Https://www.solopos.com/ppdb-online-dan-sekolah-swasta-919769/amp/ diakses pada 11 Oktober 2020 pukul 06.59 WIB.

https://www.dikdasmenska.com/p/no.html?m=1/ diakses pada 10 November 2020 pukul 06.26 WIB

https://www.smamuh3ska.sch.id/sejarah/ diakses pada 10 Januari 2021, pukul 11:30 WIB

https://referensi.data.kemdikbud.go.id/tabs.php?npsn=20327982 diakses pada 10 Januari 2021, pukul 11:30.

https://web.facebook.com/muhammadiyahtiga.surakarta.9 diakses pada tanggal 11 Januari 2021

Https://eprints.uny.ac.id/53740/4/TA%20BAB%20III%2013416241020.pdf/ diakses pada 12 Februari 2021 pukul 05.00

Article Metrics

Abstract view(s): 176 time(s)
PDF: 229 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.