Development of Length Measurement Materials using Adobe After Effects

Uswatun Chasanah(1*), Aninditya Sri Nugraheni(2), Mazarul Hasan Mohamad Hanapi(3)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Yogyakarta
(3) University Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak
(*) Corresponding Author

Abstract

This study aims to (1) produce a video of length measurement material through Adobe After Effects software. (2) determine the validity and feasibility of the developed video. (3) Knowing the student's response to the video length measurement material. This study uses the Research and Development (R&D) method, which is modified from the 4D model, data collection techniques by observation, interviews, questionnaires, and documentation. The data analysis technique is done by converting qualitative data into quantitative data. The quality of the video development of length measurement material based on the assessment of mathematicians scored 5.0 with a good predicate, learning media experts got a score of 4.7 with a good predicate, and linguists got a score of 4.75 with an appropriate predicate. The teacher's assessment obtained a score of 5.0 with a felicitous predicate. The results of the limited video trial obtained a percentage of 100%, meaning that the average student gave a positive response to the material developed in the video

 

Keywords

mathematics material; length measurement; Adobe After Effects

Full Text:

PDF

References

Agustiningsih, A. (2015). Video Sebagai Alternatif Media Pembelajaran dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 50–58. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.72

Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49–56. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.18534

Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Vol. 35(No. 1). https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.13529

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584

Fadillah, A., & Bilda, W. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Sparkoll Videoscribe. Jurnal Gantang, 4(2). https://ojs.umrah.ac.id/index.php/gantang/article/view/1369

Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Transformasi Pendidikan Abad 21 Untuk Mengembangkan Pendidikan Dasar Bermutu Dan Berkarakter, 1, 96–102. http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepnpdas/index

Halimah, L. (2010). Musik Dalam Pembelajaran. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.17509/eh.v2i2.2763

Hasil Analisis Kebutuhan. (2020).

Hikmah, V. N., & Purnamasari, I. (2017). Pengembangan Video Animasi “Bang Dasi” Berbasis Aplikasi Camtasia pada Materi Bangun Datar Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 4(2), 182–191. https://doi.org/10.23819/mimbar-sd.v4i2.6352

Husain, H. B., & Ariani, D. N. (2016). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 2(No. 1).

Istiqlal, M. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1). http://journal.upgris.ac.id/index.php/JIPMat/article/view/1480

Kurniawan, D. C., Kuswandi, D., & Husna, A. (2018). Pengembangan Media Video Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA tentang Sifat dan Perubahan Wujud Benda Kelas IV SDN Merjosari 5 Malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2). http://journal2.um.ac.id/index.php/jinotep/article/view/4185

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyrakat. Kencana Prenada Media Group.

Lestari, W. (2017). Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Analisa, 3(1), 76–84. https://doi.org/10.15575/ja.v3i1.1499

Lukman, A., Hayati, D. K., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar. Elementary : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 153–166. https://doi.org/10.32332/elementary.v5i2.1750

Maharani, D., & Hotami, M. (2017). Rendering Video Advertising dengan Adobe After Effects dan Photoshop. Jurnal Manajemen Informatika Dan Teknik Komputer, 2(2). https://doi.org/10.31227/osf.io/3nehj

Maloney, E. A., & Beilock, S. L. (2012). Math anxiety: Who has it, why it develops, and how to guard against it. Trends in Cognitive Sciences, 16(8), 404–406. https://doi.org/10.1016/j.tics.2012.06.008

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish.

Mujiani, D. S. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kecerdasan Logis Matematis terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. 7(No. 2). https://doi.org/10.21009/JPD.072.02

Mulyatiningsih, E. (2013). Model Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Alfabeta.

Novita, R., & Putra, M. (2016). Using Task Like Pica’s Problem to Support Student’s Creativity in Mathematics. Journal on Mathematics Education, 7(1), 31–42. https://doi.org/10.22342/jme.7.1.2815.31-42

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(2), 8–18. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Prasko, P., Santoso, B., & Sutomo, B. (2016). Penyuluhan Metode Audio Visual dan Demonstrasi terhadap Pengetahuan Menyikat Gigi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Gigi, 3(2), 53–57. https://doi.org/10.31983/jkg.v3i2.1784

Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan (Cet. Ke-8). DIVA Press.

Raisa, S., Adlim, & Safitri, R. (2017). Respon Peserta Didik terhadap Pengembangan Media Audio-Visual. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 80–85. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9821

Roffiq, A., Qiram, I., & Rubiono, G. (2017). Media Musik dan Lagu pada Proses Pembelajaran. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 2(2), 35–40. https://doi.org/10.26737/jpdi.v2i2.330

Rusman. (2018). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21 (Cet. Ke-3). Alfabeta.

Saputro, B. (2017). Manajemen Penelitian Pengembangan (Research & Development) Bagi Penyusun Tesis dan Disertasi. Aswaja Pressindo.

Siswono, T. Y. E. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah, Fokus pada Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif. Remaja Rosdakarya.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russel, J. D. (2014). Instructional Technology & Media for Learning Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar Edisi Kesembilan Diterj. Oleh Arif Rahman (Ke-3). Kencana Prenada Media Group.

Smith, J., & AGI Creative Team. (2012). Adobe After Effects CS6 Digital Classroom. John Wiley dan Sons, Inc.

Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar (Ke-2). Kencana Prenada Media Group.

Syah, M. (2019). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru (Cet. Ke-23). Remaja Rosdakarya.

Widiyoko, E. P. (2018). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian (Cet. Ke-7). Pustaka Pelajar.

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & S, A. I. W. I. Y. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140–146. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735

Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. 234–237. http://eprints.ummi.ac.id/354

Article Metrics

Abstract view(s): 378 time(s)
PDF: 229 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.