RECONSTRUCTION OF AL-ISLAM AND KEMUHAMMADIYAHAN IN M. AMIN ABDULLAH 'S VIEW
Muk Andhim(1*), Mohamad Ali(2)(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author
Abstract
The process of organizing Al-Islam and Kemuhammadiyahan (AIK) in Muhammadiyah colleges still leaves many problems, so that scientific reconstruction efforts are needed to be relevant to the demands of the times. The problem posed is how the reconstruction of scientific al-Islam and kemuhammadiyahan in the view of M. Amin Abdullah, and its implications for the practice of learning AIK in Muhammadiyah colleges. This research is a library research using the hermeneutic-philosophical approach. Whereas in analyzing data using data reduction steps, data display and drawing conclusions. The results of this study indicate that, AIK's scientific reconstruction in the view of M. Amin Abdullah has a pattern of reconstruction. He made the Theoantropocentric monotheistic ethics the basis of ontology, collective scientific epistemology, rationality-collaborative and comprehensive that combines religious texts, philosophy and the development of science-technology. Axiologically, it is oriented to the common good (common good) in the form of universal principles of humanity, justice and freedom. The implication, the aim of AIK is to form strong human beings in the aspects of spirituality (muttaqin), intellect (‘alim), and have a high social concern (muhsin). Teaching material includes cross disciplines and integrated approaches. Andragogy learning approaches and active learning learning methods. Evaluation of learning in the form of non-test in the form of portfolio and assignments.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A. Buku:
Abdullah, M. Amin.2019.Fresh Ijtihad : Manhaj Pemikiran Muhammadiyah di Era Disrupsi (Yogyakarta: Suara Muhammadiyah).
________________.2006.Islamic Studies di Perguruan Tinggi Pendekatan Integratif Interkonektif. (Yogyakarta: Suka Press).
________________.2005.Pendidikan Agama Era Multikultural - Multireligius (Jakarta: PSAP).
Agus, Bustanuddin.2013.Integrasi Sains dan Agama : Tinjauan Filsafat Ilmu Kontemporer (Jakarta: UI-Press).
AM, Suwarma dan Poedjadi, Anna.2012.Filsafat Ilmu (Tangerang Selatan : Universitas Terbuka).
Fattah Santoso, Abdul, dkk.2015.Internasionalisasi Pemikiran dan Gerakan Muhammadiyah (Kartasura: Fairus Media).
Hadi, Sutrisno. 2004. Metodologi Research (Jogjakarta: Andi Ofset).
Majelis Pendidikan Tinggi PP Muhammadiyah.2013. Pedoman Pemebelajaran AIK di Perguruan Tinggi Muhammadiyah, (Yogyakarta: Majelis Dikti PP Muhammadiyah).
Mudhofir, Ali.2012. Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam (Jakarta : PT Raja Grafindo Persada).
Nashir, Haedar.2014. Memahami Ideologi Muhammadiyah (Yogyakarta: Suara Muhammadiyah).
Rahim Ghazali, Abdul, dkk. 2018. Darul ‘Ahdi Wasy-Syahadah (Jakarta Selatan: AL-Wasat publishing House).
Riyanto, Waryani Fajar. 2013. Integrasi-Interkoneksi : Biografi Intelektual M. Amin Abdullah 1 (Yogyakarta: Suka Press).
Sadullah, Uyoh, dkk. 2011. Pedagogi (Bandung: Alfabeta)
Suwarma, Am dan Anna Poedjiadi. 2012. Filsafat ilmu (Tangerang Selatan, Universitas Terbuka).
Zed, Mestika. 2008. Metode Penelitian Kepustakaan (Jakarta: Yayasan Obor Indonesia).
B. Jurnal:
Abdullah, M. Amin.2010. Paradigma Tajdid Muhammadiyah sebagai Gerakan Islam Modernis-Reformis” (Media Inovasi: Jurnal Ilmu dan Kemanusiaan, Edisi Khusus Satu Abad Muammadiyah).
Arifin, Syamsul. 2015. “Rekontruksi Al-Islam dan Kemuhamadiyahan (AIK) Perguruan Tinggi Muhammadiyah Sebagai Praksis Pendidikan Nilai” (Jurnal Edukasi Vol.13, No. 2, September).
Insawan, Husain. 2008. “Membedah Esay Pemikiran M. Amin Abdullah” (IAIN Kendari : Shautul Tarbiyah Edisi 24. Th. XIV, September).
M. Thaib, Razali dan Siswanto, Irman.2015. “Inovasi Kurikulum dalam Pengembangan Pendidikan: Studi Analisis Implementatif” (Jurnal Edukasi, Vol. 01 No. 02 Juli).
Mubin, Ali. 2018. “Pengaruh Filsafat Rekonstruksionisme Terhadap Rumusan Konsep Pendidikan Serta Tinjauan Islam Terhadapnya” (Jurnal Rausyan Fikr: Vol. 14. No. 01 Maret).
Musliadi. 2014. “Epistemologi Keilmuan dalam Islam : Kajian terhadap Pemikiran M. Amin Abdullah” (IAIN Ar-Raniry : Jurnal Islam Futura Vol. 13 No.02, Februari)
Rapik, Mohammad. 2017. “Diskursus Filsafat Ilmu: Dari Peradaban Manusia ke Peradaban Tuhan” (Jurnal Titian, Vol. 01, No. 02, Desember ).
Rohinah.2013. “Filsafat Pendidikan Islam: Studi Filosofis Atas Tujuan dan Metode Pendidikan Islam” (Jurnal Pendi dikan Islam, Vol. 02 Nomor 2)
Siswanto.2013. “Perspektif Amin Abdullah tentang Integrasi Interkoneksi dalam Kajian Islam” (Teosofi Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, Volume 3 Nomor 2 Desember).
C. Disertasi/ Tesis/ Skripsi:
Arifin, Jainul.2017. Teologi Kebhinekaan Dalam Pemikiran M. Amin Abdullah (Jogjakarta : UIN Sunan kalijaga).
Khairuniswati, Sinta. 2013. Korelasi Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (AIK) dengan Pembentukan Karakter Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Gresik (Gresik : Universitas Muhammadiyah Gresik).
Muhaimin.2002. Filsafat Pendidikan Islam Di Indonesia : Suatu Kajian Tipologis (Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga).
D. Kebijakan:
Pedoman Pimpinan Pusat Muhammadiyah Nomor 02/PED/I.O/B/2012. Pasal 09 ayat 02.
Undang-undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional: Pasal 1 ayat 19.
E. Materi Seminar:
Abdullah, M. Amin.2018. Filsafat Keilmuan AL-Islam dan Kemuhammadiyahan (Surakarta: Materi Seminar Nasional AIK UMS, 22 Desember).
Fattah Hanurawan.2014. Filsafat Ilmu dalam Bidang Pendidikan, (Bandung: Kuliah Umum Sekolah Pasca Sarjana UPI, 25 November).
F. Media Online:
http://pps.uin-suka.ac.id/id/50-faculty-members/1014-prof-dr-h-m-amin-abdullah.html diakses pada tanggal 2 April 2020.
https://islam.nu.or.id/post/read/84805/islam-menjunjung-tinggi-nilai-kemanusiaan diakses pada tanggal 5 April 2020.
https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/kurikulum, diakses pada tanggal 6 April 2020.
https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/keilmuan, diakses pada tanggal 6 April 2020.
Article Metrics
Abstract view(s): 286 time(s)PDF: 350 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.