PENDIDIKAN ISLAM NON-FORMAL BERBASIS MASJID (PENGALAMAN MASJID AL-FALAH SRAGEN)
Ulfiyatu Ni’mah Afiffah(1*), Mutohharun Jinan(2)(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author
Abstract
The research discusses the function of the Al-Falah Mosque (Masjid Al Falah) Sragen which has many program activities that support its role in developing non-formal Islamic education. This research is included in library research, by data collection using three techniques, namely observation, interviews, and documentation. The analytical method used three steps, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions or verification. Meanwhile, the validity of the data was tested using triangulation of techniques.
The role of the Al Falah Mosque in Sragen in the development of non-formal Islamic education was carried out through a program of activities in the field of da'wah and education, namely TPA (Taman Pendidikan Al Qur'an), general studies, special studies for Muslim women, regular studies on Sunday mornings, youth studies, the study of the book of commentaries, Al Falah tutoring, converts to the center, the study of the book of Bulughul Maram, and so on. The driving factors for the Al Falah Great Mosque of Sragen in its role in developing Islamic education are the large quantity of Human Resources (HR), adequate infrastructure, and community enthusiasm and support.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdulhak, Ishak dan Ugi Suprayogi. 2012. Penelitian Tindakan Dalam Pendidikan Nonformal. Jakarta: PT Raja Grafindo Pustaka.
Ali, Mohamad dan Zaenal Abidin. 2017. Ilmu Pendidikan Islam Bernuansa Keindonesiaan. Surakarta: Muhammadiyah University Press.
Ali, Mudzakkir. 2012. Ilmu Pendidikan Islam. Semarang: PKPI2 Universitas Wahid Hasyim.
Azis, Rosmiaty. 2019. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Sibuku.
Baharuddin dan Moh. Makin. 2016. Manajemen Pendidikan Islam: Transformasi Menuju Sekolah atau Madrasah Unggul. Malang: UIN Maliki Malang Press.
Darodjat dan Wahyudiana. “Memfungsikan Masjid Sebagai Pusat Pendidikan untuk Membentuk Peradaban Islam”. Islamadina, Vol. XIII, No. 2, Juli 2014.
DosenSosiologi.com, “Pengertian Pendidikan Non-formal, Ciri, Tujuan, Fungsi, dan Contohnya” (https://dosensosiologi.com/pendidikan-non-formal/#Contoh_Pendidikan_Non-formal, Diakses pada 26 Juni 2021, 2020)
Emzir. 2016. Metodologi Penenlitian Kualitatif: Analisis Data. Jakarta: Rajawali Pers.
Hidayat, Rahmat dan Abdillah. 2019. Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”. Medan: LPPPI.
Ikhwani, Kusnandi. 2020. Strategi Memakmurkan Masjid. Sukoharjo: Hudan Media Utama.
M. Abdzar D. “Revitalisasi Peran Masjid Sebagai Basis Dan Media Dakwah Kontemporer”. Jurnal Dakwah Tabligh, Vol. 13, No. 1, Juni 2012.
Maksudin. 2015. Pengembangan Metodologi Pendidikan Agama Islam: Pendekatan Dialektik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Minarur Rohman. Skripsi: “Optimalisasi Peran Masjid Sebagai Pusat Pendidikan Agama Islam (Studi di Masjid Jendral Sudirman Yogyakarta)”. (Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2019).
Nata, Abuddin. 2004. Metodologi Studi Islam. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Nugrahani, Farida. 2014. Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: Farida Nugrahani.
Rizky Amalia. Skripsi: “Pemanfaatan Masjid Sebagai Pusat Pendidikan Islam Nonformal (Studi Kasus di Masjid Al-Jami’ Plupuh Kabupaten Sragen Tahun 2019)”. (Salatiga: IAIN Salatiga, 2019).
Saddam Husein. Skripsi: “Peran Masjid dalam Pendidikan Islam Nonformal untuk Pembinaan Umat (Studi Kasus di Masjid Mardhatillah Gempol Ngadirejo Kartasura Sukoharjo)”. (Surakarta: UMS, 2015).
Sherly Septia Suyedi dan Yenni Idrus. “Hambatan-Hambatan Belajar yang Mempengaruhi Hasil Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Mata Kuliah Dasar Desain Jurusan IKK FPP UNP”, Gorga Jurnal Seni Rupa, Vol. 08, No. 01, Januari-Juni 2019.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suherman, Eman. 2012. Manajemen Masjid: Kiat Sukses Meningkatkan Kualitas SDM Melalui Optimalisasi Kegiatan Umat Berbasis Pendidikan Berkualitas Unggul. Bandung: Alfabeta.
Wage. “Memfungsikan Masjid Sebagai Tempat Pendidikan Islam”. Islamadina, Vol. 19, No. 2, September 2018.
Yapandi. 2015. Pendidikan Luar Sekolah (PLS) Mendidik Untuk Membangun Karakter Bangsa. Kalimantan: IAIN Pontianak Press.
Article Metrics
Abstract view(s): 419 time(s)PDF: 383 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.