The Use of Digital Literacy as a Learning Innovation in Islamic Education Subjects

Shinta Marganingrum(1*), Muhammad Wildan Shahib(2)

(1) Departement of Islamic Religius Education University Muhammadiyah Surakarta, Indonesia
(2) Departement of Islamic Religius Education University Muhammadiyah Surakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract

Learning in the 4.0 era has integrated technology into it; technology has become the main component in the implementation of learning. This study aims to explore and analyze the use of digital literacy as an innovation in Islamic Education. The research method used was qualitative with a field study approach, involving Islamic Religious Education teachers and the Technology Science Team at Muhammadiyah Al-Kautsar High School. Data collection techniques used in this study is interviews and documentation to strengthen arguments and the accuracy of data from observations. Besides that, researchers also conduct content analysis on the official website of Muhammadiyah Al-Kautsar High School. The findings of this study show that the application of digital literacy in learning can be a learning innovation, particularly in the focus of this study, namely on Islamic Education Subjects. This research focuses on understanding how digital literacy can be applied in the context of Islamic Education learning, as well as its impact on student participation and student understanding of Islamic teachings.

Full Text:

PDF

References

A, M. (2008). Digital Literacy and the Digital Society. Digital Literacies: Consepts, Policies, Practies, 151-176.

Aisyah, N. S. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Managemen dan Ilmu Pendidikan , 3(2).

Amri, M. &. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Quizezz dalam Pembelajaran Akuntansi Konsolidasi Bank Syariah di IAIN Ponorogo. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 18(1), 128-138.

A'yuni, Q. Q. (2015). Literasi Digital Remaja di Kota Surabaya: Studi Deskriptif Tentang Tingkat Kompetensi Literasi Digital Pada Remaja SMP, SMA, dan Mahasiswa Kota Surabaya. jurnal Sosio Teknologi, 2(2), 26-31.

Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: Wiley Computer Pubhliser.

Indra, S. A. (2022). Memberdayakan Komunitas Lokal dalam Gerakan Literasi Digital. Jurnal Riset Jurnalistik dan Media Digital , 2(2), 89.

Julis, M. (2019). Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Pembelajaran Matematika Tipe Think Pair Share di SMKN 3 Banjarmasin. SEMPIKA II.

Mahbuddin, A. n. (2020). Pentingnya Integrasi Media dan Teknologi dalam Pembelajaran PAI . Jurnal Imiah Pendidikan Agama Islam, 3(2), 183-196.

Nopriadi. (2016). Analisas Pengaru Google Apps for Education terhadap Hasil Belajar Siswa SMP di Kota Batam. Jurnal Imiah Media Processor, 11(1), 720-730.

Nurfadhillah, S. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Melalui Aplikasi Quizizz pada Pelajaran Matematika VI SDN Karang Tengah 06. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(2), 280-296.

Pratama, W. A., Hartini.s., & Misbah. M. (2019). Analisis Litersi Digital Peserta Didik Melalui Penerapan E-Learning Berbasis Schoologhy. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 6(1), 9-13.

Purba, L. S. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizez Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. JDP, 12(1), 29-39.

Qomaruzzaman, I. M. (2022). Implementasi Literasi Digital Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPIT As-Salam Kota Malang. Jurnal Pendidikan Islam, 7(3).

Rajagukguk, M. (2020). Inovasai Penlilaian Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Quizizz pada Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III.

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Ketrampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).

Riyanto, B. &. (2017). Literasi Media Digital Mahasiswa Surakarta dalam Mensikapi HOAX di Media Sosial. Jurnal Pendidikan dan Teknologi.

Safitri, I. M. (2018). Analsis Kebijakan Terkait Kebijakan Literasi Digital di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2 ), 23.

Salamah, W. (2020). Deskripsi Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 533-538.

Sukmadinata, N. S. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Trilling, B. &. (2009). Learning Past and Future. New York: Century Skills.

Trislianto, D. A. (2020). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Waruwu, W. (2019). Pengaruh Literasi Digital terhadap Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan.

Wendratamat, K. N. (2017). Literasi Digital Keluarga Teori dan Praktik Pendampingan Orang Tua Terhadap Anak Dalam Berinterne. Yogyakarta: Center For Digital Society.

Yahya, S. M. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam di Era Digital: Implementasi Literasi Digital dalam Pembelajaran di Wilayah Banyumas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 13-14.

Zabidi, A. (2019). Teacher Creativity in Using Technologhy as Media for PAI Learning in Elementary Schools in Bawen District. Jurnal Inspirasi, 3(2).

Article Metrics

Abstract view(s): 36 time(s)
PDF: 22 time(s)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.