Understanding the Values of Pancasila and the Kebhinekaan Tunggal Ika Diversity in the Middle of the Diversity of Students
Rahayu Febri Riyanti(1*), Fitri Puji Rahmawati(2), Arifah Dwi Widyastuti(3), Lina Hasna(4)(1) Univesitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Univesitas Muhammadiyah Surakarta
(3) University of Northem Philippines
(4) Sekolah Indonesia Kuala Lumpur
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Choirunnisa, N., Syifaya, Z. A. O., Katoningsih, S., Firdaus, R. A., Mintarsih, M., Sulistyanto, H., Syah, M. F. J., Nugroho, F. A., & Minsih, M. (2023). Pendampingan Pendidikan Karakter Santri SMP An-Nahdloh melalui Permainan Tradisional Budaya Indonesia. Jurnal Keilmuan Dan Keislamanan Keislaman, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.23917/jkk.v2i3.73
Damanhuri, D., Bahrudin, F. A., Legiani, W. H., & Rahman, I. N. (2016). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA SEBAGAI UPAYA PEMBANGUNAN KARAKTER BANGSA. Untirta Civic Education Journal, 1(2). https://doi.org/10.30870/ucej.v1i2.1890
Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Building Tolerance Attitudes Of PPKN Students Through Multicultural Education Courses. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 6(1), 103–115. https://doi.org/10.26618/jed.v6i1.4503
Faradiyah Nurul, R., Intani, K. I. N., Andreas, R., & Mahardika, D. A. (2022). Permainan Tradisional dalam Membentuk Karakter Anak Usia Sekolah Dasar di Desa Baratan. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 8–16. https://doi.org/10.56972/jikm.v2i1.35
Hartati, S. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Keterampilan Menyusun Teks Cerita Inspiratif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Discovery Learning pada Siswa Kelas IXB Semester 2 SMP Negeri 1 Teras. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 71–87. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.15312
Makmur, S. M., Dunggio, R., Pilomonu, M. Z., & Maulana, R. (2023). Penguatan Nasionalisme Melalui Pembelajaran Pancasila dan Metode Repetisi bagi Siswa di Sanggar Bimbingan Rawang Selangor, Malaysia. Buletin KKN Pendidikan, 5(1), 74–83. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v5i1.22671
Muhtarom, H., & Andi, A. (2022). Edukasi Nilai-nilai Karakter Pelajar Pancasila terhadap Anak Imigran Indonesia di Wilayah Gaombak, Malaysia. Buletin KKN Pendidikan, 4(2), 167–174. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v4i2.19707
Narimo, S., Sutama, S., & Novitasari, M. (2019). Pembentukan Karakter Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Berbasis Budaya Lokal. Jurnal VARIDIKA, 31(1), 39–44. https://doi.org/10.23917/varidika.v1i1.8902
Nasucha, Y., Rahmawati, L. E., Silviana, Y., Udin, R., Atitah, S., Astuti, W., Indriyani, N., Safitri, I., Ayu, F. D., Aji, S., Nirmala, E., & Arfiah, S. (2020). Penguatan Karakter Peduli Lingkungan melalui Program Cinta Lingkungan di MIM Kranggan, Sukoharjo. Buletin KKN Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i2.11846
Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila. CV. Mitra Cendekia Media.
Nurhalimah, A., Mawaddah, M., & Abdillah, A. (2021). Peningkatan Profesionalisme Mahasiswa Sebagai calon Guru Melalui Program Kampus Mengajar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 12–20. https://doi.org/10.56972/jikm.v1i1.2
Rejeki, S., Handayani, S., & Nur Rizki, A. (2023). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Rasa Cinta Tanah Air pada Siswa Histori Artikel. Jurnal Keilmuan Dan Keislaman, 2(4), 210–224. https://doi.org/10.23917/jkk.v2i4.162
Rubiyanto, E. (2019). Pendidikan Karakter Melalui Peningkatan Kualitas Lulusan SMA. Jurnal VARIDIKA, 31(1), 73–80. https://doi.org/10.23917/varidika.v1i1.8907
Sujana, I. W. C. (2019). FUNGSI DAN TUJUAN PENDIDIKAN INDONESIA. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927
Sulistyanto, H., Djumadi, D., Sumardjoko, B., Haq, M. I., Setyabudi, D. P., & Zakaria, G. A. N. (2023). Impact of Adaptive Educational Game Applications on Improving Student Learning: Efforts to Introduce Nusantara Culture in Indonesia. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 5(3), 249–261. https://doi.org/10.23917/ijolae.v5i3.23004
Susanto, S. (2017). PANCASILA SEBAGAI IDENTITAS DAN NILAI LUHUR BANGSA: ANALISIS TENTANG PERAN PANCASILA SEBAGAI MODAL SOSIAL BERBANGSA DAN BERNEGARA. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 2(1), 44–52. https://doi.org/10.14710/jiip.v2i1.1634
Susetyo, B., Soetantyo, S. P., Sayuti, M., & Nur, D. (2022). The Innovation and the Transformation of Indonesian Schools Accreditation Management System. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 4(2), 128–139. https://doi.org/10.23917/ijolae.v4i2.17113
Ubaidillah, U. (2018). Urgensi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik. Attaqwa, 14.
Article Metrics
Abstract view(s): 637 time(s)PDF: 192 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.