ITEMAN-Based Evaluation of End-of-Semester Assessment Items: A Case Study of Language Test in Indonesian School Context
Riswanda Himawan(1*), Hermanto Hermanto(2), Burhan Nurgiyantoro(3), Suyono Suyono(4), Didin Widyartono(5), Agustina Purwanti(6), Li Yujing(7), Victor A. Pogadaev(8)(1) Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang
(2) Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Ahmad Dahlan
(3) Faculty of Languages, Arts and Culture, Universitas Negeri Yogyakarta
(4) Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang
(5) Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang
(6) Sekolah Menengah Pertama Negeri 8, Kota Yogyakarta
(7) Faculty of Education, University Hainan College of Foreign Studies
(8) Faculty of Languages and Linguistics, Moscow State Institute of International Relations
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-faruq, Z. (2023). Peran Penggunaan Desain Evaluasi Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 158–171. https://doi.org/10.58569/ilma.v1i2.587
Alfarisa, F., Chudari, I. N., & Robiansyah, F. (2019). Analisis Butir Soal IPS Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Software ITEMAN. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 100–106. https://doi.org/10.17509/ebj.v1i2.26474
Alnovgada, V. R. S., & Suyata, P. (2019). The Effectiveness of Picture and picture Cooperative Learning Models of Writing Instructions Skills in Class VIII Students of SMP Negeri 2 Sui Ambawang. 297(Icille 2018), 432–437. https://doi.org/10.2991/icille-18.2019.90
Anggraini, D., & Suyata, P. (2014). Karakteristik Soal Uasbn Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Daerah Istimewa Yogyakarta Pada Tahun Pelajaran 2008/2009. Jurnal Prima Edukasia, 2(1), 57. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i1.2644
Arifin, Z., & Retnawati, H. (2017). Pengembangan instrumen pengukur higher order thinking skills matematika siswa SMA kelas X. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 98. https://doi.org/10.21831/pg.v12i1.14058
Arvianto, I. R. (2016). Pemanfaatan program Iteman 3.0 untuk analisis butir soal lomba cerdas cermat teknologi informasi dan komunikasi tingkat SMA sederajat. Jurnal Teknologi Informasi, XI(33), 1–13.
Asrial, A., Syahrial, S., Sabil, H., Kurniawan, D. A., Perdana, R., Nawahdani, A. M., Widodi, B., Rahmi, R., & Nyirahabimana, P. (2023). Quantitative Analysis Of Elementary School Students’ Curiosity and Web-Based Assessment Responses. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 5(2), 107–119. https://doi.org/10.23917/ijolae.v5i2.21646
Azizah, N., & Sumardi, H. (2021). Analisis Kualitas Dan Tingkat Kognitif Soal Matematika Penilaian Akhir Semester (Pas) Ganjil Kelas Ix Di Smp N 10 Kota Bengkulu Tahun 2020/2021. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 2(2). https://doi.org/10.30596/jmes.v2i2.7936
Dewi, S. K., & Sudaryanto, A. (2020). Validitas dan Reliabilitas Kuesioner Pengetahuan , Sikap dan Perilaku Pencegahan Demam Berdarah. Seminar Nasional Keperawatan Universitas Muhammadiyah Surakarta (SEMNASKEP) 2020, 73–79.
Erfan, M., Maulyda, M. A., Hidayati, V. R., Astria, F. P., & Ratu, T. (2020). Tes Klasik Dan Model Rasch. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3(1), 11–19.
Fernanda, J. W., & Hidayah, N. (2020). Analisis Kualitas Soal Ujian Statistika Menggunakan Classical Test Theory dan Rasch Model. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 2(1), 49. https://doi.org/10.21580/square.2020.2.1.5363
Fitriani, F., Ibrahim, I., & Nugroho, E. D. (2020). Analisis Soal Ujian Akhir Semester Pada Mata Pelajaran Ipa Berdasarkan Dimensi Proses Kognitif Taksonomi Anderson Dankemampuan Berpikir Kritisdi Smp Negeri 1 Nunukan Selatan. Biopedagogia, 2(1), 37–43. https://doi.org/10.35334/biopedagogia.v2i1.1716
Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G. C., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2021). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Bimbingan Klasikal Metode Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 161–170. https://doi.org/10.24246/jms.v1i22020p161-170
Hanifah, N. (2014). Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal Dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa Dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi. SOSIO E-KONS, 6(1), 41–55.
Himawan, Suyata, K. (2024). Developing Project-Based Learning-Based eBook “Critical and Creative Reading” to Improve Students’ Critical Thinking Skills Riswanda. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 10(1), 392–404.
Himawan, R., & Nurgiyantoro, B. (2022). Analisis butir soal latihan penilaian akhir semester ganjil mata pelajaran bahasa Indonesia kelas VIII SMPN 1 Bambanglipuro Bantul menggunakan program ITEMAN ( Analysis of exercise items for odd semester end of semester Indonesian language subjects class. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(1), 160–180.
Himawan, R., & Suyata, P. (2022). DEVELOPING HOTS QUESTIONS : EVALUATING PERSUASIVE SPEECH TEXT LEARNING IN GRADE IX OF JUNIOR HIGH SCHOOL. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1), 50–64.
Ida, F. F., & Musyarofah, A. (2021). Validitas dan Reliabilitas dalam Analisis Butir Soal. Al-Mu’Arrib: Journal of Arabic Education, 1(1), 34–44. https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v1i1.2100
Iskandar, A., & Rizal, M. (2018). Analisis kualitas soal di perguruan tinggi berbasis aplikasi TAP. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 12–23. https://doi.org/10.21831/pep.v22i1.15609
Kurniawan, T. (2015). Analisis Butir Soal Ulangan Akhir Semester Gasal Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar (Analysis of Odd Semester Final Test Items in Elementary School of Social Studies Subjects). Journal of Elementary Education, 4(1), 1–6.
Kusumaningtyas, D. A., Manyunu, M., Kurniasari, E., Awalin, A. N., Rahmaniati, R., & Febriyanti, A. (2024). Enhancing Learning Outcomes: A Study on the Development of Higher Order Thinking Skills based Evaluation Instruments for Work and Energy in High School Physics. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 6(1), 14–31. https://doi.org/10.23917/ijolae.v6i1.23125
Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). Analisis Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesulitan Dan Daya Beda Butir Soal Ujian Akhir Semester Tema 7 Kelas III SDN Karet 1 Sepatan. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(2), 198–214.
Mardiana, M., & Suyata, P. (2017). Evaluating the philosophical foundation of 2013 Curriculum. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 175–188. https://doi.org/10.21831/pep.v21i2.13336
Martin, T. I. H. (2020). Pengembangan Instrumen Soal HOTS (High Order Thinking Skill) Pada Mata Kuliah Fisika Dasar 1. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 18–21.
Muhith, A. (2018). Problematika Pembelajaran Tematik Terpadu di Min III Bondowoso. Indonesian Journal of Islamic Teaching, 1(1), 45–61.
Mustafidah, H., Hartati, S., Wardoyo, R., & Suyata, P. (2021). Intelligent computational model to determine the order of thinking skills of test items. ICIC Express Letters, 15(9), 999–1006. https://doi.org/10.24507/icicel.15.09.999
Nanda Pratiwiningtyas, B., Susilaningsih, E., & Made Sudana, I. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Kognitif untuk Mengukur Literasi Membaca Bahasa Indonesia Berbasis Model Pirls pada Siswa Kelas IV SD. Journal of Educational Research and Evaluation Sejarah Artikel, 6(1), 1–9.
Nayla Amalia, A., & Widayati, A. (2012). Analisis Butir Soal Tes Kendali Mutu Kelas XII Sma Mata Pelajaran Ekonomi Akuntansi Di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, X(1), 1–26.
Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. BPFE-Yogyakarta.
Nurgiyantoro, B., Lestyarini, B., & Rahayu, D. H. (2020). Konstruk Asesmen Literasi Fungsional Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Litera, 19(2), 194–211. https://doi.org/10.21831/ltr.v19i2.32977
Nurhalimah, S., Hidayati, Y., Rosidi, I., & Hadi, W. P. (2022). Hubungan Antara Validitas Item Dengan Daya Pembeda Dan Tingkat Kesukaran Soal Pilihan Ganda Pas. Natural Science Education Research, 4(3), 249–257. https://doi.org/10.21107/nser.v4i3.8682
Nuryanti, S., Masykuri, M., & Susilowati, E. (2018). Analisis Iteman dan Model Rasch pada Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 224–233.
Pangesti, F., Fauzan, F., & Risnawati, R. (2020). Kualitas butir soal try out uji pengetahuan dalam memprediksi tingkat kelulusan mahasiswa PPG. Jurnal Pendidikan Profesi …, 1(2), 91–98.
Parancika, R. B., & Suyata, P. (2020). Implementasi Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi Kompleks Pada Siswa Kelas XI SMAN 10 Yogyakarta Dengan Menggunakan Strategi Writing a Story Based on a Picture / Photograph. Rumpun Jurnal Persatuan Melayu, 8(1), 13–25.
Prastikawati, E. F., Adeoye, M. A., & Ryan, J. C. (2024). Fostering Effective Teaching Practices: Integrating Formative Assessment and Mentorship in Indonesian Preservice Teacher Education. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education, 6(2), 230–253. https://doi.org/10.23917/ijolae.v6i2.23431
Pujiastuti, R., & Kulup, L. I. (2021). Penyusunan Instrumen Penilaian Kognitif Berbasis HOTS Melalui Problem Based Learning dan Peer Assessment. Indonesian Language Education and Literature, 7(1), 88. https://doi.org/10.24235/ileal.v7i1.9058
Purniasari, L., Masykuri, M., & Ariani, S. R. D. (2021). Analisis Butir Soal Ujian Sekolah Mata Pelajaran Kimia SMA N 1 Kutowinangun Tahun Pelajaran 2019/2022 Menggunakan Model Iteman dan Rasch. Jurnal Pendidikan Kimia, 10(2), 205–214.
Putri Pangestu, D., & Rohinah, R. (2019). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Keaktifan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran AUD. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 81–90. https://doi.org/10.14421/jga.2018.32-02
Putri, R. H., & Ofianto. (2019). Efektivitas Analisis Butir Menggunakan Anajohn, Anates dan Iteman Studi Soal USBN Pelajaran Sejarah Kota Padang. Jurnal Mahasiswa Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 1(2), 1–11.
Retnawati, H. (2015). Validitas, Realibilitas & Karakteristik Butir. Parama Publishing.
Rotama, A. D., Budiutomo, T. W., & Bowo, A. N. A. (2020). ANALISIS BUTIR SOAL PENILAIAN TENGAH SEMESTER MATA PELAJARAN PPKn KELAS VII DI SMP MUHAMMADIYAH 7 YOGYAKARTA. Academy of Education Journal, 11(01), 24–35. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i01.314
Ruay Garcés, R. (2018). La Evaluación: Una estrategia para desarrollar Aprendizajes Profundos en el estudiante. Boletín Redipe, 7, 47–62.
Setiawan, K. E. P., Yudha, R. K., & Arwansyah, Y. B. (2022). ANALISIS BUTIR SOAL PENILAIAN AKHIR TAHUN (PAT) BAHASA INDONESIA KELAS XI SMA NEGERI 1 POLANHARJO KLATEN. Lingua Rima, 11(2), 25–33.
Setiawan, M. A., Susongko, P., & Hayati, M. N. (2020). Pendeteksian DIF pada Perangkat Tes Objektif Penilaian Akhir Semester IPA dengan Mengunakan Permodelan Rasch. Pancasakti Science Education Journal, 5(2), 23–29.
Shanta Monica, Y. sudarman. (2013). Analisis Butir Soal Ujian Tengah Semester Ganjil Seni Budaya Kelas VII Di SMPN 29 Sijunjung. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Suharti, S. (2017). Kualitas Tes Bahasa Arab dan Prestasi Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah Kabupaten Bantul ( Analisis Butir Soal UAMBN. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(1), 185–196.
Susanto, H., Rinaldi, A., & Novalia. (2015). Analisis Validitas Reabilitas Tingkat Kesukaran dan Daya Beda pada Butir Soal Ujian Akhir Semester Ganjil Mata Pelajaran Matematika. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 343.
Syaifudin. (2020). Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penilaian Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Jurnal Kajian Perbatasa Antarnegara, 3(2), 106–118.
Syarifah, L. L., Yenni, Y., & Dewi, W. K. (2020). Analisis Soal-Soal Pada Buku Ajar Matematika Siswa Kelas XI Ditinjau Dari Aspek Kognitif. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1259–1272. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.335
Timor, U., Bahasa, P., Km, J., & Sasi, K. (2022). PENGEMBANGAN SOAL LITERASI MEMBACA MODEL PISA DEVELOPMENT OF PISA MODEL READING LITERACY QUESTIONS BASED ON. 7, 42–50.
Wahyuni, A., & Kurniawan, P. (2018). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Matematika, 17(2), 1–8. https://doi.org/10.29313/jmtm.v17i2.4114
Wijaya, A., Eresti, A., Despa, D., & Walid, A. (2019). Analisis Butir Soal Persiapan Ujian Nasional Ipa Smp/Mts Tahun 2018 Sampai Dengan 2019 Berdasarkan Taksonomi Bloom. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 9(2), 57–63. https://doi.org/10.24929/lensa.v9i2.78
Yadi, H. (2017). Validitas isi: tahap awal pengembangan kuesioner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(2), 169–178.
Yusmilda, Y., Budi, I. S., & Zuhad, H. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Tes Berbasis HOTS Pada Jenjang Pendidikan Dasar Di Era Society 5.0. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 429. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1885
Article Metrics
Abstract view(s): 78 time(s)PDF: 29 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.