Advancing Accounting Education: A Comprehensive Approach to Inventory Materials Learning through Online Applications and the Smith-Ragan Model
Alifia Ganeshi Anggarini(1), Elly Astuti(2*), Elana Era Yusdita(3), Titik Ulfatun(4), Rosemarie J. Pascua(5), Ully Yunita Nafizah(6)(1) Faculty of Teacher Training and Education, Universitas PGRI Madiun
(2) Faculty of Teacher Training and Education, Universitas PGRI Madiun
(3) Faculty of Teacher Training and Education, Universitas PGRI Madiun
(4) Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Muhammadiyah Surakarta
(5) College of Business Management and Entrepreneurship, Ilocos Sur Polytechnic State College
(6) Warwick Business School, University of Warwick
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ain, N., & Huda, C. (2018). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Momentum: Physics Education Journal, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.21067/mpej.v1i1.2368
Akbar, M. R., Siswandari, & Ivada, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Akuntansi Bentuk Komik Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SMA. Tata Arta, 4(3), 10–22.
Alvionita, E., Abdurrahman, & Herlina, S. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Model Guided Discovery Learning pada Materi Barisan dan Deret untuk Siswa Kelas X SMA. Aksiomatik, 7(1), 48–55.
Ambarwati, I., & Rochmawati. (2020). Buku Ajar Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Mata Pelajaran Komputer Akuntansi Accurate. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(3), 483–494. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/mi.v25i3.28931
Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2017). Evaluasi Pembelajaran Ips Berbasis Taksonomi Bloom Dua Dimensi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1(2), 12–21.
Annisa, D. N., & Sukanti. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI Akuntansi 2 SMK Negeri 1 Yogyakarta Tahun Ajaran 2017/2018. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia (KPAI), 7(7), 1–12.
Awaludin, A., Prayitno, H. J., & Haq, M. I. (2022). Using Digital Media During the COVID-19 Pandemic Era: Good Online Program in Higher Education. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 5(1), 1–12. https://doi.org/10.23917/ijolae.v5i1.19574
Bintiningtiyas, N., & Lutfi, A. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Periodik Unsur Development of Varmintz Chemistry As Learning Media on Periodic System of Element. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2), 302–308.
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–45. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Darmayanti, W., Supriatna, N., & Nurasiyah, S. (2021). Tanggapan Dunia Industri Terhadap Soft Skills Dan Hard Skills Dalam Pelaksanaan Praktik Kerja Industri Siswa Dpib Smkn 2 Garut. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 3(1), 85–99. https://doi.org/10.21831/jpts.v3i1.41890
Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94–103. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Firman, Baedhowi, & Murtini, W. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Ekonomi Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 6–11. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jpk.v4i1
Gumartifa, A., Syahri, I., Siroj, R. A., Nurrahmi, M., & Yusof, N. (2023). Perception of Teachers Regarding Problem-Based Learning and Traditional Method in the Classroom Learning Innovation Process. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 5(2), 151–166. https://doi.org/10.23917/ijolae.v5i2.20714
Hasibuan, A. A. (2018). Kontribusi Lingkungan Belajar Dan Proses Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah. Jurnal Tarbiyah, 25(2), 1–20. https://doi.org/https://doi.org/10.30829/tar.v25i2.365
Ibnu. (2021). Bantu UMKM Naik Kelas, Pawoon dan Accurate Berikan Solusi Baru Kelola Bisnis.
Imania, K. A. N., & Bariah, S. K. (2019). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring. Jurnal Petik, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.445
Iswinar, I. (2019). Penerapan Strategi Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Komputer Akuntansi Siswa SMK Negeri 1 Banda Aceh. Serambi Akademica, 7(5), 569–578. https://doi.org/10.32672/jsa.v7i5.1511
Jaya, I. (2022). Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Komputer Akuntansi Melalui Penerapan Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas XII-AKL 2 SMKN 1 Pamekasan. Jurnal Edukasi, 8(1), 82–92. https://doi.org/https://doi.org/10.51836/je.v8i2.390
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12–19.
Kirana, R. W. C., & Susilowibowo, J. (2020). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Praktikum Akuntansi Perusahaan Dagang Berbasis Scientific Approach Sebagai Sumber Belajar Alternatif. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 18(1), 80–90. https://doi.org/10.21831/jpai.v18i1.32292
Kokasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. PT Bumi Aksara.
Lestari, A., Saepulrohman, A., & Hamdu, G. (2016). Pengembangan Soal Tes Berbasis Hots Pada Model Pembelajaran Latihan Penelitian Di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 74–83.
Mariati. (2018). Penerapan Alat Evaluasi Pembelajaran Bertingkat Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Mahasiswa. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 1(2), 95–111. https://doi.org/10.30596/liabilities.v1i2.2328
Milaningrum, E., & Rahmawaty, P. (2020). Relevansi Kompetensi Lulusan Politeknik Negeri Balikpapan Terhadap Model Kompetensi Utama Dudi (Dunia Usaha Dan Dunia Industri). JSHP : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 5(1), 63–72. https://doi.org/10.32487/jshp.v5i1.977
Muftizar, M., Ahmadian, H., & Majid, B. A. (2020). Perancangan Media Interaktif Logika Pemograman Untuk Menarik Minat Belajar Siswa Pada Smk Negeri 1 Mesjid Raya. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 4(1), 61–70. https://doi.org/10.22373/crc.v4i1.6307
Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Nilai-nilai Kejujuran. Fondatia, 5(2), 163–179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i2.1409
Nasution, M. D., & Oktaviani, W. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP PAB 9 Klambir V T.P 2019/2020. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 1(2), 46–55. https://doi.org/10.30596/jmes.v1i1.4390
Nurcahyani, I. W., Wicaksono, H. D., & Fauzan, S. (2022). Penerapan Problem Based Learning Pada Pembelejaran MYOB Accounting Untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa. Prosiding National Seminar on Accounting, Finance, and Economics (NSAFE), 2(3), 72–78.
Nurdiansyah, L., Maulana, M. A., & Fauzan, S. (2022). Hubungan Kebijakan Perubahan Kurikulum Merdeka Terhadap Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Dalam Mata Kuliah Komputer Akuntansi. Prosiding National Seminar on Accounting, Finance, and Economics (NSAFE), 2(3), 188–195.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171–187. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Osin, A. E., Sesanti, N. R., & Retno, M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning pada Materi Aretmatika Sosial. Seminar Nasional FST 2019, 2(1), 9–18. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i1.1401
Prawiyogi, A. G., & Toyibah, R. A. (2020). Strategi Peningkatan Kompetensi Mahasiswa Melalui Model Sertifikasi Kompetensi. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 1(1), 78–86. https://doi.org/10.34306/abdi.v1i1.103
Prayitno, H. J., Kusmanto, H., Nasucha, Y., Rahmawati, L. E., Jamaluddin, N., Samsuddin, S., & Ilma, A. A. (2019). The Politeness Comments on The Indonesian President Jokowi Instagram Official Account Viewed From Politico Pragmatics and The Character Education Orientation in The Disruption Era. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 1(2), 52–71. https://doi.org/10.23917/ijolae.v1i2.8785
Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40–48. https://doi.org/10.21580/jec.2020.2.2.6059
Rismaini, L., Erdriani, D., & Dewimarni, S. (2019). Pengembangan Handout Berorientasi Strategi Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siawa Kelas IV SDN 19 Nan Sabaris. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(02), 136–144. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jpmr.v4i2.9762
Rohana, S., & Isroah. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar, Kecerdasan Emosional Dan Pemanfaatan Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Komputer Akuntansi Siswa Kelas Xi Akuntansi. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia (KPAI), 9(4), 1–22.
Saputro, O. A., & Rayahu, T. S. (2020). Perbedaan Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) dan Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Monopoli terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 185–193. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.24719
Sastra, E. (2022). Pelatihan General Ledger pada Software Accurate bagi Sekolah Kristen Yusuf Jakarta. Prosiding Serina, 2(1), 1755–1762. https://doi.org/https://doi.org/10.24912/pserina.v2i1.20160
Setiyadi, M. W., Ismail, & Gani, H. A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 102–112. https://doi.org/10.26858/est.v3i2.3468
Setyaningsih, E., Agustina, P., Anif, S., Ahmad, C. N. C., Sofyan, I., Saputra, A., Salleh, W. N. W. M., Shodiq, D. E., Rahayu, S., & Hidayat, M. L. (2022). PBL-STEM Modul Feasibility Test for Preservice Biology Teacher. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 4(2), 118–127. https://doi.org/10.23917/ijolae.v4i2.15980
Son, A. L. (2019). Instrumentasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis: Analisis Reliabilitas, Validitas, Tingkat Kesukaran Dan Daya Beda Butir Soal. Gema Wiralodra, 10(1), 41–52. https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v10i1.8
Sugrah, N. U. (2019). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Sains. Humanika, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Thambu, N., Prayitno, H. J., & Zakaria, G. A. N. (2021). Incorporating Active Learning into Moral Education to Develop Multiple Intelligences: A Qualitative Approach. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(1), 17–29. https://doi.org/10.23917/ijolae.v3i1.10064
Tyanto, E. L., & Manoy, J. T. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Adobe Flash Profesional CS6 Dengan Memperhatikan Fungsi Kognitif Rigorous Mathematical Thinking (RMT) Pada Materi Melukis Segitiga. MATHEdunesa, 2(3), 61–70.
Utomo, E. P. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Komik Untuk Meningkatkan Literasi Ekonomi Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jpp.v35i1.14015
Weriyanti, Firman, Taufina, & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu dengan Strategi Question Student Have di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 476–483. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.374
Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 26–32. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss2.34
Yahya, R., Ummah, S. K., & Effendi, M. M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Bercirikan Mini Project. SJME (Supremum Journal of Mathemathics Education), 4(1), 78–91. https://doi.org/https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.3136
Yuliana, H., & Triandi. (2013). Peranan Program Accurate Accounting Terhadap Efektivitas Pencatatan Laporan Penjualan Kredit. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 1(3), 233–242. https://doi.org/10.37641/jiakes.v1i3.248
Yuliani, W., & Banjarnahor, N. (2021). Metode Penelitian Pengembangan (RND) Dalam Bimbingan dan Konseling. Quanta, 5(3), 111–118. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Yusdita, E. E., Astuti, E., Panjawiyati, T., Anggarini, A. G., & Dilaines, L. E. (2022). Peluang dan Tantangan Dalam Penelitian Pengembangan Buku Ajar Komputer Akuntansi. Refleksi: Jurnal Riset Dan Pendidikan, 1(1), 1–8. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/refleksi.v1i1.13899
Zamrodah, Y. (2020). Pentingnya LKPD Pada Pendekatan Scientific Pembelajaran Matematika Muslimah. SHEs:Conference Series, 3(3), 1471–1479. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.56958
Article Metrics
Abstract view(s): 944 time(s)PDF: 269 time(s)
Refbacks
- There are currently no refbacks.